Det finns många trådar om slangar till spånsug men jag hittade inte något om denna som jag just fick syn på:
http://www.jula.se/sugslang-6-m-349031

Är den ny i sortimentet? Någon som har testat denna och hur den står sig mot andra?
Jag tänker på sådant som flexibilitet, styrka mm.
 
Intressant, har inte kollat på denna. Den är ny i sortimentet, förut hade de en gråblå stenhård slang, absolut mycket tålig med fruktansvärt oböjlig.
Denna slang har helt ok pris, ska kolla på den närmare. Slät insida är ju intressant också.
 
Hej!

Har bara hunnit testa den under helgen men att den är flexibel kan jag skriva under på. Dock kräver den sin spånsug, då den är av dragspelstyp. och om man inte sträcker den blir ganska kraftiga veck i. Bra att den är genomskinlig så man ser vart ev stopp sitter.

Sammanfattningsvis är jag nöjd, har dock inte testat så många andra...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Nu har jag köpt Julas 100 mm spånsugslag och den är identisk med Nimaabs slang 125 mm som jag köpt genom Swedol. Det är samma fabrikat (Italiensk) hög kvalitet
 
Jag har testat 50mm slangen. Den var jag ganska nöjd med när jag tog upp den ur paketen, fick en känsla av att plasten var stark men smidig (otroligt smidig jmf med min Felder H/E slang).

Hann dock inte testköra den förrän PHL kom förbi, tittade på min nya slang och sa något i stil med "ja det verkar ju vara en kass slang". "Oj, det var ju inte bra" sa jag.

Vi anslöt den till felderslangen (som i sin tur sitter på 50mm avloppsrör kopplat till dammsugaren) och slog igång dammsugaren. Därefter satte PH handen för öppningen i slangen och snabbt som tanken drogs slangen ihop från 6m till ca 1m. Inte helt förtroendeingivande och aningen opraktiskt när man dammsugar. Vi testade igen, denna gång utan hand för hålet. Även då drogs slangen ihop (dvs utan att den överhuvudtaget sug in något mer än luft) fast bara med ca 3m.

Jula var dock inte alls svåra med att ta tillbaka skräpet.
 
Jag hittade slangen på tillverkarens Engelska hemsida (tror jag):
http://www.merlett-pvc-hose.co.uk/hose-product/dust-extraction-hoses_A_913066_superflex-pu-l-r.html

Jag köpte också 100mm slangen för att prova och kan hålla med om att den dras ihop ganska lätt men jag tror inte det kommer att vara något problem där jag använder den. Däremot kunde jag konstatera att suget blev klart sämre med 6m slang jämfört med den 2m (Felder?) slang jag haft tidigare. Problemet som jag ser det är väl att om den inte är helt utsträckt så minskar diametern ganska mycket.

I övrigt verkar plasten mycket seg, jag gjorde "penntestet" och det klarade den. Slangen är också mjuk och smidig att dra runt på.

Jag får väl återkomma när jag testat lite mer med rätt längd, borde räcka med 4m för min del.
 
Det blir lite underligt med tester baserade på 6 meter slang... :D den är knappast avsedd att användas i full längd och skräp tror jag inte det är när slangen kommer från en av Italiens största tillverkare, fel användningsområde helt enkelt. Ett spånsugsystem ska ju byggas upp med en fast installation av "grova" metallrör i stegvis minskande dimension till varje maskin. En Kort stump (1-2 meter max) spånsugslang förbinder sedan den fast installerade maskinen med metallröret (för att inte fortplanta vibrationer till systemet) Med andra ord spelar det ingen större roll att slangen dras ihop eftersom slangen antingen ska vara så sträckt att den är i "full längd" eller vara tillräckligt utdragbar om maskinen är flyttbar. Dvs slangen ska dras ihop till sin kortaste längd när ev mobil maskin står nära anslutningspunkten i rörsystemet, annars får man en "svacka" eller slang som helt enkelt är ivägen. En svacka = skräpansamling och risk för stopp, speciellt vid hyvlar och stora fräsmaskiner.

Så möjligen är inte slangen bäst lämpad som 6 m lång dammsugarslang, ska man ha spånsugslang som dammsugarslang ska man ha så tätt mellan uttagen i rörsystemet att slangen endast blir halva den längden, effektförlust i 2 m respektive 6 m slang går inte att jämföra. Inte heller 50 mm diameter mot 100 mm diameter, det blir helt annat undertryck i så smal slang, prova själv att sätta handen mot ett 35 mm dammsugarmunstycke i hushållet, jämför sedan med en 125 mm slang i ett yrkessnickeri trots att spånsugen i snickeriet har en betydligt starkare fläktmotor
 
Gruvberget skrev:
Det blir lite underligt med tester baserade på 6 meter slang... :D den är knappast avsedd att användas i full längd och skräp tror jag inte det är när slangen kommer från en av Italiens största tillverkare, fel användningsområde helt enkelt. Ett spånsugsystem ska ju byggas upp med en fast installation av "grova" metallrör i stegvis minskande dimension till varje maskin. En Kort stump (1-2 meter max) spånsugslang förbinder sedan den fast installerade maskinen med metallröret (för att inte fortplanta vibrationer till systemet) Med andra ord spelar det ingen större roll att slangen dras ihop eftersom slangen antingen ska vara så sträckt att den är i "full längd" eller vara tillräckligt utdragbar om maskinen är flyttbar. Dvs slangen ska dras ihop till sin kortaste längd när ev mobil maskin står nära anslutningspunkten i rörsystemet, annars får man en "svacka" eller slang som helt enkelt är ivägen. En svacka = skräpansamling och risk för stopp, speciellt vid hyvlar och stora fräsmaskiner.

Så möjligen är inte slangen bäst lämpad som 6 m lång dammsugarslang, ska man ha spånsugslang som dammsugarslang ska man ha så tätt mellan uttagen i rörsystemet att slangen endast blir halva den längden, effektförlust i 2 m respektive 6 m slang går inte att jämföra. Inte heller 50 mm diameter mot 100 mm diameter, det blir helt annat undertryck i så smal slang, prova själv att sätta handen mot ett 35 mm dammsugarmunstycke i hushållet, jämför sedan med en 125 mm slang i ett yrkessnickeri trots att spånsugen i snickeriet har en betydligt starkare fläktmotor
Felders 50mm slang (förvisso styvare) klarar lätt motsvarande test. Den är förvisso styvare, men det gör ju inget om man har den i ett spånsugssystem.

Sen är ju 50mm slangar inget för en spånsug, utan för en dammsugare, och där är det ju rätt naturligt att man vill ha en längre slang (när man går o dammsugar). Även om kanske 4m är bättre än 6m.

Slutligen så förloras enormt mycket i en slang som är så vek att den drar ihop sig. Det är helt enkelt en ineffektiv slang, som fördärvar mycket av systemets kapacitet. Därför är den dålig enligt min mening. Att den tillverkas av en stor tillverkare innebär ju inte automatiskt att den är bra pga det.
 
Det finns faktiskt dammsugarslangar som är byggda som så att dom är utdragbara.

Pär
 
  • Gilla
respons
  • Laddar…
pär h skrev:
Det finns faktiskt dammsugarslangar som är byggda som så att dom är utdragbara.

Pär
Men hur stora förluster har de kontra en icke-utdragbar slang? Jag tror att de är betydligt större, mycket kraft går ju rimligtvis åt till att suga ihop väggarna och dra ihop slangen? I slangen jag testade var det så åtminstone.
 
Den slangen jag set var hos ABC centraldammsugare och den är från början kort någon eller några meter sedan när man dammsuger så är det bara att dra i slangen så blir den längre. Men den strävar efter att bli kort hela tiden någon form av inbyggd fjäder?. Jag har inte sett den i drift men jag tror inte väggarna sugs i hopp som en spånslang.
Huruvida det är större motstånd i den slangen vet jag ej men från början är den ju kort och det är väll bra?

Pär
 
pär h skrev:
Den slangen jag set var hos ABC centraldammsugare och den är från början kort någon eller några meter sedan när man dammsuger så är det bara att dra i slangen så blir den längre. Men den strävar efter att bli kort hela tiden någon form av inbyggd fjäder?. Jag har inte sett den i drift men jag tror inte väggarna sugs i hopp som en spånslang.
Huruvida det är större motstånd i den slangen vet jag ej men från början är den ju kort och det är väll bra?

Pär
Visst låter det smidigt. Men i slangen fråmn Jula finns ingen inbyggd fjäder, den dras ihop pga att själva konstruktionen är mjuk.
 
pär h skrev:
Det finns faktiskt dammsugarslangar som är byggda som så att dom är utdragbara.

Pär
Ja, det gör det, jag lät mig luras att köpa en sådan en gång. Kära vänner, lär av mitt misstag!

Jag har förresten en sån till salu om nån är intresserad ;)
 
Fast som sagt, om slangen används till fel område så blir det ju inte bra, detta gäller oavsett produkt. Det är som att säga att en 1-fas svets är kass för att det inte går att svetsa 40 mm syrafast med den. :)
Så helt riktigt, som 50 mm dammsugarslang i 6 m längd är den inte bra, men som 100 mm spånsugslang i fast installation är den utmärkt, speciellt om vi tänker att meterpriset är 100:- jämfört med Felder 250:-
Så det gäller att jämföra rätt och "såga" produkter på rätt grunder, men annars håller jag helt med, en veckig knölig slang påverkar sugkapaciteten.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Ja, min utdragbara dammsugarslag både såldes och användes som just dammsugarslang, helt värdelös trots rätt användingsområde.

Om man installerar en ihopdragbar slang på så vis att den är max utdragen och därmed full diameter hela tiden och inte kan dra ihop sig, så har man så klart eliminerat det problemet. Men om allt annat användande är "fel", bör det så klart framgå tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.