Se bifogad fil

Nån som har mer info om denna? Hur ska den kunna styra värmepump och elbilsladdning osv.

Brev om bytesprocess för elmätare till smartare variant, information om elanvändning och kontaktuppgifter, logotyp ner till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Din nya mätare har möjlighet att kommunicera med omvärlden, för det krävs (som det står i brevet) tredjepartslösningar.
Mätaren i sig kan inte styra något, bara ge ifrån sig data till ett överordnat system.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ett tips är att sudda ut ditt namn och adress i bilden du lagt upp.
 
K Kampf skrev:
Ett tips är att sudda ut ditt namn och adress i bilden du lagt upp.
Nu är det för sent att redigera inlägget (1 timme).
Det som då återstår är att anmäla inlägget, och ange vad som bör redigeras/tas bort.
Anmäla ett inlägg kan vem som helst göra, jag har nu gjort det.
 
  • Gilla
Kampf
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det för sent att redigera inlägget (1 timme).
Det som då återstår är att anmäla inlägget, och ange vad som bör redigeras/tas bort.
Anmäla ett inlägg kan vem som helst göra, jag har nu gjort det.
Jag visste inte att det fanns en tidsgräns för redigering. Tack för infon och anmälningen!
 
D Daniel__s skrev:
Se bifogad fil

Nån som har mer info om denna? Hur ska den kunna styra värmepump och elbilsladdning osv.

[bild]
Du kommer en bra mätare som har möjlighet till 1 sekund i HAN-porten. Det är grymt bra! :)
 
Troligen får du en Kamstrup Omnipower, det är den modellen de flesta elbolag kör med.
 
Y Yaken skrev:
Troligen får du en Kamstrup Omnipower
Enligt Telge blir det Kamstrup Omnia-E
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips anledningen till jag skrev är för de va inte länge sen dom va här och bytte elmätaren och nu ska man få yttligare en ny. Har timpris så nån smart mätare har jag redan
 
D Daniel__s skrev:
Tack för alla svar och tips anledningen till jag skrev är för de va inte länge sen dom va här och bytte elmätaren och nu ska man få yttligare en ny. Har timpris så nån smart mätare har jag redan
Brevet går väl ut till alla kunder och har kanske inte så mycket att göra med just din anläggning, så det kan ju vara så att om din "smarta" mätare har samma funktioner så byts den inte ut.
 
A alfista skrev:
Enligt Telge blir det Kamstrup Omnia-E
Ja, OMNIA emeter, Göteborg Energi var först ut med den och vii har testat den grundligt. :)
 
Jag har Göteborg Energi och den nya Kamstrup Omnia e-meter.
Kört denna sedan slutet på Februari:
Smart Meter WiFi Gateway with Display - SmartGateways.nl

Fungerar bra vad jag kan se. Kör inget avancerat utan bara default integrationen i Home Assistant. Ej något MQTT etc...ännu.
 
F frja skrev:
Jag har Göteborg Energi och den nya Kamstrup Omnia e-meter.
Kört denna sedan slutet på Februari:
Smart Meter WiFi Gateway with Display - SmartGateways.nl

Fungerar bra vad jag kan se. Kör inget avancerat utan bara default integrationen i Home Assistant. Ej något MQTT etc...ännu.
Jag har just anslutit deras lösning till min som saknar display men i övrigt ska vara lika: https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway/

Nätägaren aktiverade HAN-porten på min Omnia e-meter i morse så nu har gatewayen börjat skicka ut MQTT-meddelanden. Märkligt nog får jag bara nollor på alla värden. Några tips på vad som kan vara problemet? Jag kör senaste firmware på gatewayen.

Skärmdump av en enhetskonfiguration med energiförbrukningsparametrar; ingen strömförbrukning registreras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.