Jag tänkte installera en ny vedpanna på 30kW, den gamla är på 15kW. Sotarn säger att när jag byter pannan så måste resten uppdateras till dagens standard (han har inte varit här och kollat än). Just nu har jag ett stålrör till skorsten,som är isolerad och är inbyggd i ett schakt av gips. För att kunna byta bort gipset så får man riva en hel del , lyfta bort stålröret mm och det blir för jobbigt.
Då tänkte jag på att kanske bygga en ny skorsten som går rakt upp från pannrummet och längs med ytterväggen. Vad kan det kosta ungefär? Tror det handlar om ca 7m.
 
Jag valde en skorsten av pimpstensbetong (modulskorsten) som jag murade upp själv, kan rekommenderas ur alla synvinklar. Det tog dock sin lilla tid att mura och jag fick tåla mig med eldandet innan bruket härdat. Min skorsten är godkänd för 0-avstånd till brännbart. Blir heller aldrig ens fesljummen på utsidan. Hittar inte exakt den men den liknar denna av samma märke:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/scancore-g20-o180-komplet-p44979

Nu är visserligen priset angivet i danska kr men jag hittade ingen annan som erbjöd mer skorsten för pengarna. Beställde hem min från den numera nedlagda(?) svenska VVS-expertenbutiken i Arlöv.
 
kulle
Vad är det för area på stålröret ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.