Hej,

Har ganska långt gångna planer på att byta panna och samtidigt flytta pannrummet från huset till ett uthus. Detta gör att det blir en fördyring i form av kulvert och ev ny skorsten.

Den befintliga skortstenen är en ca 35 år gammal stålskorsten.
Går den att återanvända, hur lång är livslängden på en stålskorsten (till 95% oljeeldad)? Går det att sätta in ett nytt rökrör i den ?

Är det nån idé?

Vad kostar en ny stålskorsten?
Och vad ska man ha för märke (det gäller vedeldning)?


Jag kan ev få tag i en ny skorsten med diameter 30cm genom en bekant.
Låter inte det som onödigt grov skrosten kan det bli några problem men en så grov skorsten, isåfall vad?
 
Problemet med en för stor skorsten är antingen för bra drag eller (om man har en dragbegränsare i synnerhet) för låga temperaturer.

Om du ska återanvända den från bostadshuset så betyder väl det att du blir utan skorsten där, vilket kanske inte är så bra med tanke på ventilationen.
 
Jag har även en murad skorsten i huset med tillhörande vedspis, bakugn samt braskamin plus ett par ventilationspipor.
Problemet är väl att men får se till att använda dess eldstäder regelbundet nu när man flyttar pannrummet.
Ska även bygga på en våning på det utbygge där pannrum är plcerat idag och vill då inte ha stålskorstenen kvar där.

Var förresten upp på taket och kollade skorstenen, den är ca 160mm innerdiameter samt ca 6-7 m lång vilket väl borde räcka för de flesta vedpannor? Vad jag kunde se uppifrån (dvs inte så mkt) så såg röret bra ut. Var är slitaget som störst, borde va i toppen där det man bli kondens eller?

Kanske jag ändå kan använda den gamla igen, blir väl att kolla med sotaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.