Håller på att bila bort fundamentet som verandan stod på och när jag bilade fram den ingjutna syllen hittade jag angripet trä. Lyckades inte hitta några djur nånstans och undrar vilka kräk som kan ha orsakat det som syns på bilderna. På 2 ställen fanns hål på närmare 1 cm i diameter och framför dessa (mellan syll och papp som låg mot betongfundamentet) fanns samlingar av långa träspån. När jag högg upp ett av hålen med stämjärn fanns mer spån inne i hålet plus en massa fint trämjöl.

Lyckas inte hitta nåt skadedjur som lämnar såna spår när jag googlar. Ideér?


IMG_0715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snälla säg att det inte är husbock! Trodde i och för sig att såna mest höll hus på vindar och detta är ju ner mot källaren, men ändå. Hittar inga andra skadedjur som ska göra så stora hål.
 
jag tycker du ska kolla med anticimex eller liknande företag om ditt problem
 
Tippar på häsmyra men kontakta Anticimex.
 
Absolut ska jag kolla med dem men jag vill ha lite stöd nu under helgen :)
 
fredda skrev:
Tippar på häsmyra men kontakta Anticimex.
Hästmyran angriper främst fuktigt virke. Är syllen torr?
 
Nej, den var injuten i vittrad betong så yttersta delen var rejält fuktig.
 
Skrev yttersta men menade nedersta.
 
Har ni bekräftat hästmyra. Hittade ett bo i slipers bredvid huset. Fanns exakt likadana hål och likadana spån där. Tog ihjäl ett 20-tal larver och 5-10 myror.
 
Har nu kontaktat mitt FB:s besiktningsfirma som ska komma hit och kolla så att det inte är ett pågående angrepp som behöver åtgärdas. Återkommer när de varit här.
 
Usch, det var rejäla hål de hade lyckats göra. Skönt att det löser sig!
 
Har du en villaförsäkring ingår oftast skadedjursanering, i fallet med hästmyror var det ingen självrisk eller egen insats (myrdosa) heller för min del. Det kom en snubbe och sprutade lite här och där med nåt och det verkar ha funkat. Du kan ju förebygga med myrr etc på våren. Hästmyrorna ger sig i första hand på lite murket virke, men kan även angripa färskt. Precis som du säger så har de ofta riktiga bon någon annanstans och bygger satellitbon i närheten av huvudboet.
 
Ja, det ingår i vår villaförsäkring också. Har bokat besök av deras skadedjursfirma på onsdag nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.