Hej
Upptäckt att ramen till min golvbrunn i duschen lossnat i silikonkanterna.
Jag kan bara lägga ny silikon och sätta den på plats igen, eller behöver ytterligare försiktighetsåtgärder göras?
 
  • Golvbunn i dusch med metallgaller där siliconkanterna har lossnat, vilket visar på behov av att förnya silicone eller andra försiktighetsåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i övrigt? Frågan är ju om ramens ens ska monteras med silicon? Tänker om du vet vad det är för brunn och har fabrikat/papper på den?
 
Ingen silikon där. Testa utan och återkom.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur ser det ut i övrigt? Frågan är ju om ramens ens ska monteras med silicon? Tänker om du vet vad det är för brunn och har fabrikat/papper på den?
Jag är nog fel person att säga hur det ser ut i övrigt, det ser ut som en golvbrunn 😅. Har hittat att märke/modell är 2951 HIGHLINE CUSTOM HÖRN UNIDRAIN.

Och jag hoppas verkligen att det ska va silicon där då den är installerad av en fackman, nog för att även dessa gör sina misstag ibland. Men vet att dom gjorde en specialare då dom installerat fel produkt först. Det gjorde att denna golvsil inte ligger jämse med golvet utan är något nersänkt, och kanske kan vara därför silicon använts?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen silikon där. Testa utan och återkom.
Varför ingen silicon alls?
 
BirgitS
Jag har en likadan brunn och det är silikon på väggsidorna men hårdfog längs klinkern. Det finns monteringsanvisningar på Unidrains webbplats då du kan kolla vad det står i dem.

Men det är ju inte meningen att sikonet ska användas som lim för att hålla nere ramen (ser ut så på bilden). Om ramen inte ligger på plats av sig själv är något fel. Om det har gått mindre än 10 år sen brunnen monterades så är det läge att reklamera jobbet.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
H HannaSj0 skrev:
Varför ingen silicon alls?
Finns ingen golvbrunn som monteras med silikon, enbart hårdfog. Silikon blir ful, smutsig och möglig med tiden.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en likadan brunn och det är silikon på väggsidorna men hårdfog längs klinkern. Det finns monteringsanvisningar på Unidrains webbplats då du kan kolla vad det står i dem.

Men det är ju inte meningen att sikonet ska användas som lim för att hålla nere ramen (ser ut så på bilden). Om ramen inte ligger på plats av sig själv är något fel. Om det har gått mindre än 10 år sen brunnen monterades så är det läge att reklamera jobbet.
det är väl 25 år?
 
BirgitS
returen returen skrev:
det är väl 25 år?
Jag tror inte att det är mer än 10 år i konsumenttjänstlagen i alla fall.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns ingen golvbrunn som monteras med silikon, enbart hårdfog. Silikon blir ful, smutsig och möglig med tiden.
Bara för att förtydliga, det är alltså inte golvplattan till brunnen som lossnat, den sitter som berget. Utan det handlar om ramen till själva silen/gallret.
 
Men ramen skall väl sättas med fix? Man vill ju inte ha silikon där som hindrar vattnet att rinna ner i brunnen. Men jag kanske tänker fel.

Något stämmer inte…
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
H HannaSj0 skrev:
Bara för att förtydliga, det är alltså inte golvplattan till brunnen som lossnat, den sitter som berget. Utan det handlar om ramen till själva silen/gallret.
Under ramen ska det enbart sitta hårdfog/klinkerfog, aldrig silikon!
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.