Hej,
Hjälper en vän till mig rusta upp hemma.

Nu har jag påbörjat byte av siliconfog (siliconfogen mellan köksbänk och mosaik som är på väggen) i köket på tidigare innan var sprucken och hade släppt på sina ställen! Detta har mestadels gått bra att ta bort fogen men på vissa ställen finns de ingen hård fog bakom siliconfogen utan bara hål rätt ner. De är alltså väldigt ojämt underlag siliconfogen var fäst på..

Bör jag bara köra på med ny siliconfog eller bör man lägga någon typ av spackel/hård fog innan? Är de lite slarv av hantverkarna som byggt köket att de ser så ut under eller är de normalt?

Ursäktar att kaklet inte är helt rent. Ska fixa de snart. Jag ska även ta bort all siliconfog och göra rent och torrt innan jag lägger ny!
Stort tack på förhand! Uppskattar all feedback!

Första videon: hur jag väntade mig de skulle se ut. (Normalt)
Andra videon: väldiga ojämnheter, är detta normalt?
 
  • Färgglada mosaikplattor i rött, gult och orange möter mörkt, blankt bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett äldre hus?
En vägg är sällan helt rak, däremot är köksbänken det. Och då kan den sitta tätt på vissa ställen och mindre tätt på andra.
Fogen fyller ut oavsett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Är det ett äldre hus?
En vägg är sällan helt rak, däremot är köksbänken det. Och då kan den sitta tätt på vissa ställen och mindre tätt på andra.
Fogen fyller ut oavsett.
Hej,
Ja de stämmer! Väggen är inte alls rak!
Men skönt att höra att fogen fylls ut oavsett!

Var galet svårt att få bort gamla där fogen bara svävar!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju passa att tipsa om tråden Perfekt Siliconfog varje gång (handledning).
Tack! Ska kolla in!! 👌
 
A Aliceoo skrev:
Hej,
Ja de stämmer! Väggen är inte alls rak!
Men skönt att höra att fogen fylls ut oavsett!

Var galet svårt att få bort gamla där fogen bara svävar!
Iom att det är ett litet hålrum så fyller fogen ut och det blir som ett "ankare" i materialen.
Därför kan det upplevas lite jobbigare att få loss det.
Något man kan göra är att ta ett rakblad och skära av fogen en bit in. Om det finns rester utav fog kvar gör ingenting. Nya fogen fäster i det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.