Hej! Har precis införskaffat en ny siemens frys med ismaskin på dörren. Det är nåt irriterande ljud från frysen mestadels hela tiden. Tror det kommer från fläkten. Den tystnar korta stunder, sen startar den igen. Ska det verkligen låta så här från en ny frys? Vår gamla från 2009 lät inte ett dugg förutom nu när den gick sönder. Är det någon som har några erfarenheter ang detta? Lyssna gärna på ljudet i videon...
 
Det låter som fläkthjulet skaver emot något.
1. Kolla så att frysen står vågrätt.
2. Kolla så att ingen förpackning har kontakt med fläkten.
3. Hjälper inte det, reklamera.
 
Du har öppnat dörren och videon visar övre delen av skåpet eller? Avfrostningspaketet/ förångaren.
Då skall inte fläkten gå alls.
Jag säger insprutningsljud om detta
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Japp, det är högst upp i frysen som det låter illa. Det låter likadant om frysdörren är öppen eller stängd. Har för mig att fläkten slutade gå när man öppnade dörren på den gamla. Vad menas med insprutningsljud? Är det normalt?
 
  • Gilla
Emilio Nilsson
  • Laddar…
J
Dom nya frysarna har ett annat köldmedia i sig , miljötänk , vår frys knastar det om i bland , det med insprutning är när köldmediat kommer till kondensorn som sitter på topp genom en exspansionsventil , eftersom skåpet är nytt , bara reklamera direkt , inget att fundera på
 
A
mot slutet av klippet skulle jag oxå säga insprutningsljud.
det uppstår när köldmediet kommer in i förångaren och expanderar dvs kokar kallas därför även kokljud.
det beror på hur kapillärröret är ihopsatt med förångaren och hur noga de varit, men det låter mer eller mindre på alla skåp.
det kan om det finns utrymme och inte gjorts innan isoleras med bitumen.
kanske inte för var man att göra men..
 
Liten uppdatering: mailade ljudfilen till en siemens reparatör här på orten och de konstaterade att det bara är att reklamera direkt, så nu är en ny frys på väg till mig.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
L
Väcker upp denna tråd.
Har en helt ny Siemens frys som låter Exakt som beskrivet ovan.
Siemens support beslutade istället för utbyte att byta evaporatorn (på den helt nya frysen).
Låter exakt likadant efter bytet...
Låter era nyare Siemens/Bosch frysar (med Low/No frost funktion) som ovan också??
 
Hej! Fick frysen utbytt 4 gånger!!! Och ja den låter fortfarande. Men upplever att den jag har nu låter lite lägre än de tre första.. Nu har jag väl vant mig. Men tycker att det är under all kritik att de ska behöva låta. Min gamla no frost frys från Siemens var knäpptyst!
 
L
Ok! Måste ju ändå vara imponerad av att du lyckade med utbytet 4ggr...!
Ni andra då, har ni nyare frys med nofrost/low frost funktion som låter så här?
Någon specifik modell/märke som är tystare?
 
Jag har en helt ny siemens frys som låter exakt likadant. Hur har det löst sig för er andra? Måste väl vara något fel på den?
 
Hej!

Våran nya Bosch frys låter likadant, gissar att det är normalt eftersom det är så många som verkar ha det. Kan vara väldigt störande dock.......Eller ska man reklamera?
 
Jag skulle reklamera.
Min ett år gamla Bosch frys är "knäpptyst". Bara ett lågt susande men inget som stör. Kylskåpet är också lika tyst.
 
L
Uppdatering: Fick frysen (GS36NAI) utbytt till slut. Först provade de att byta hela evaporatorn...blev inte bättre. Den utbytta lät mindre än den första (o efter evaporator-bytet). Tycker dock att ljudet har kommit tillbaka nu, efter ett halvår...Vet inte om det är en speciell modell från Siemens som har dessa problem, men jag kan Inte rekommendera GS36NAI. Gissar att det har att göra med att den är designad med en liten evaporator i kombination med att få så låg strömförbrukning som möjligt...
 
L lalabobo skrev:
Uppdatering: Fick frysen (GS36NAI) utbytt till slut. Först provade de att byta hela evaporatorn...blev inte bättre. Den utbytta lät mindre än den första (o efter evaporator-bytet). Tycker dock att ljudet har kommit tillbaka nu, efter ett halvår...Vet inte om det är en speciell modell från Siemens som har dessa problem, men jag kan Inte rekommendera GS36NAI. Gissar att det har att göra med att den är designad med en liten evaporator i kombination med att få så låg strömförbrukning som möjligt...
Jag har en Bosch GSN36XL3P som också låter exakt likadant. Men Siemens och Bosch är väl i stort sett likadana frysar som jag fattat det. Tycker det är otroligt störigt iaf. Men orkar fasiken inte skicka tillbaka allt igen nu. Många säger att det är såhär dom låter. Skickade ett ljudklipp till lokala servicefirman iaf så får vi se vad dom säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.