Vi har ett hus byggt -47 med trästomme och putsfasad. Mellan trä och puts ligger ett vasskikt. Putsen har sprickor och har tidigare lagats av den förre ägaren. Det har ett bra tag luktat mögel inomhus och vi har letat efter källan.
Vi har äntligen förstått varifrån lukten kommer och har nu rivit en bit av putsen på ytterväggen. Vasskiktet har angripits av mögel och det stinker ända in i huset. :p Vassen är mörk av mögel och drar man med handen över den blir man nästan svart av sporer. Den förra ägaren har lagat med nån form av puts som rinner ur väggen som sand. Ytterskiktet är någon form av tätt spackel, tunt som en pannkaka och utanpå är det målat med nån plastliknande färg som inte verkar vara diffusionsöppen.

Delfråga 1; Hur gör vi på bästa sätt för att putsa om huset.

Vi behöver antagligen ta bort allt material in till trästommen men hur gör vi sedan?
En snickarkunnig svärfar finns och vi funderar på att göra en del arbete själva för att få ner kostnaderna.
Hur mycket isolering ska man ha och vilka byggbeskrivningar kan man hitta på nätet eller i fackhandeln? Har sett på forumet att det finns lite olika färdiga system för putsfasader. Är det någon som kan tipsa om frågor som liknar min på detta forum.
Kan man putsa sitt hus själv eller är det något man avråder ifrån?

Delfråga 2; Kan detta vara ett sk dolt fel som vi kan hävda inför förra ägaren?
 
  • fasad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1/ Använd tjockputs på mineralull, det finns flera trådar om detta på forumet
2/ Nej det kan ni antagligen inte göra, om inte säljaren har gjort några utfästelser om att fasaden är renoverad och kommer att fungera i X antal år.
Besiktningsmannen kunde ha varnat för att det var en plast målad revetering.
Sedan är det ingen fackmannamässig renovering som gjorts, så möjligen att det skulle vara en framkomlig väg - ni kunde ha förväntat er det...! till och med att det kunde vara bedrägligt... som att laga upp en gammal bil med plastic pading och sedan sälja???
Här är lite länkar:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17461
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17482
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17471
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17320
 
LyckeK skrev:
1/ Använd tjockputs på mineralull, det finns flera trådar om detta på forumet
Du verkar väldigt kunnig i denna fråga LyckeK, så jag tänkte spinna vidare på trådens frågeställning. Jag har läst alla trådarna men är lite osäker på några punkter.

Du förespråkar tjockputs på mineralull och som jag förstår från de andra trådarna gör du det framförallt över tunnputs på cellplast. Vad tycker du om STO Ventec? Nästan lika bra som mineralull, nästan lika dåligt som cellplast, eller vad? Och varför?

Sedan, som jag förstod det blir mineralull + tjockputs minst 5 cm tjockt. Hur tjock blir en vägg med cellplast+tunnputs och hur tjock blir ventec?

Och för det sista, sätter man mineralullen och ventec på gipsskivor som med cellplast-metoden, eller reglar man? Isåfall antar jag att man redan i husbeställningen från husleverantören måste speca detta och inte bara ta det med putsentreprenören.

 
Ksund skrev:
[quote author=LyckeK link=1144573815/0#1 date=1144673250]1/ Använd tjockputs på mineralull, det finns flera trådar om detta på forumet
Du verkar väldigt kunnig i denna fråga LyckeK, så jag tänkte spinna vidare på trådens frågeställning. Jag har läst alla trådarna men är lite osäker på några punkter.

Du förespråkar tjockputs på mineralull och som jag förstår från de andra trådarna gör du det framförallt över tunnputs på cellplast. Vad tycker du om STO Ventec? Nästan lika bra som mineralull, nästan lika dåligt som cellplast, eller vad? Och varför?

Att putsa på skiva är mycket bra, det skapar inga risker för fukt problem då du har en luftning bakom skivorna(de bästa skivorna är STO Ventec och Danogips Aquapanel)

Sedan, som jag förstod det blir mineralull + tjockputs minst 5 cm tjockt. Hur tjock blir en vägg med cellplast+tunnputs och hur tjock blir ventec?

Med cellplast blir det som tunnast 30mm (20mm isolering + 10mm puts) Puts på skiva blir 10mm puts + 10-12mm skiva + 22-28mm läkt = ca 45mm

Och för det sista, sätter man mineralullen och ventec på gipsskivor som med cellplast-metoden, eller reglar man? Isåfall antar jag att man redan i husbeställningen från husleverantören måste speca detta och inte bara ta det med putsentreprenören.

Mineralullen sätts på samma sätt som cellplasten, direkt mot gipsen.
Skivorna sätts på stående läkt. Här kommer problemet - i väggen från husleverantören är reglarna stående vilket gör att det bara är där du kan sätta de stående läkterna... och det är inte säkert att det stämmer med var du behöver stöd för skivorna. Man behöver alltså ett yttre lager av liggande reglar som de stående läkterna kan förflyttas på. Det bästa är då att husleverantören fixar detta som en del i väggkonstruktionen

[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.