Ska eventuellt få huset omputsat i sommar/höst..

Funderar på om man ska tilläggsisolera eller om jag ska skita i det, det tilltalar mig inte att få en tunn putskaka som blir känslig för stötar och slag. Funderar på att kosta på med ordentliga rutor istället.

Har en känsla av att det är just kallraset från mina 2-glasfönster som är den stora boven hos mig.

Med vänlig hälsning, Kim
 
Du får väl räkna lite på det? Räkna ut hur mycket energi dina väggar & fönster drar idag, ställ det i relation till besparingen med nya fönster eller kompletterande isolering innanför den nya putsen. Generellt är det nog en riktigt bra affär att isolera om man ändå ska pilla med fasaden. Problemet med just isolering i väggar är ju att man oftast har skikt som man är rädd om på båda sidor av isoleringen. Fönster drar ju inte med sig riktigt så mycket annat arbete, så de går ju byta lite när som.

Sen får du väl skruva ihop ett bollplank om du är orolig för den nya putsens väl o ve :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Skit i det för det blir så otroligt fult när fönstren sitter långt in i fasaden (min personliga uppfattning).
Att flytta ut fönstren så att husets karaktär behålls drar med sig mycket större arbete, likaså kommer takutsprång och annat att bli påverkat.

Men det ju en estetisk fråga så den är egentligen bara en smaksak ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Strip: Jag vet ärligt talat inte hur man räknar på det. :) Har faktiskt inga problem med bollsparkande ungar, dock får dom för sig att luta cyklar och annat skit mot fasaden, har tittat på lite större hus där man lagt på isolering och sen ett tunt lager puts, och det känns riktigt ömtåligt. :( Annars är jag game på isolering. En besiktningsgubbe som jag känner menar på att just dessa hus med nån form av lättbetong är riktigt bra just ur uppvärmningssynpunkt. Jag misstänker att vinden behöver lite rejält med isolering samt nya fönster. Undra om inte det skulle vara pricken över i.et? ;)

Oceanis: Jag är nog inne på det, fast inte för att det ser fult ut, det gör mig inte så mycket. Sen när jag pratat med min kompis besiktningsgubben samt ett par snickare jag känner så är det tydligen helt förkastligt att flytta ut fönstren, dom menar att det blir sämre om fönstren inte sitter i själva grundstommen, om så är fallet vet jag dock inte.

Tilläggsinformation: OM jag skulle få för mig att isolera så är det ca 70mm isolering jag tänkt och då tror jag att vinsten är för dålig, eller vad tror ni?
 
M
Min tanke med detta är att hellre byta fönster och fixa isolering på vinden. Det är vad jag skulle gjort då jag gillar okomplicerat och enkelt vilket en putsad lättbetongstomme är. Tilläggsisolering utvändigt förändrar grundkonstruktionen mycket och kostar en jäkla massa pengar.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar också enkelheten! :)
 
Jag gick lite i samma funderingar och tog beslutet att skippa tilläggsisoleringen av yttervägg helt. Lejde in firma som renoverade de gamla 2-glasfönstren och gjorde 3 glas av det. Extremt prisvärt och jämnare klimat, och jag är idag glad att jag inte tilläggsisolera utanpå putsen. Visst är mina 20 cm klinkerväggar lite kalla på vintern men jag gråter inte när jag öppnar elräkningen i februari direkt...... vinden har jag inte fixat än...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.