Status
Tråden går ej att kommentera.
Har bestämt mig för att bygga passiv hus så valet blev Thermomur !, så satans nöjd och förvånad på hur effektivt man kan bygga ett hus !!! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alla bärande väggar valde jag att mura upp i 20/50 Leca block !! (y) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick spränga ""LITE"" 600 kubik fast berg haha det hehe hyrde mig en borrig ""krabba" och borrade allt själv sedan hjälpte min pappa mig att spränga bort skiten !! (y) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Snart murat färdigt undervåningen , gjöt egna balkar över dörrar. !! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skulle egentligen ha ett bjälklag i lättklinkerbetong bjälklag men de balla ur i pris samt leveranstider ökades väldigt mycket så det fick bli ett hederligt träbjälklag!! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bjälklag klart! Bara en våning kvar :wow: valde thermomur på denna våning med för att det är så satans smidigt att bygga med och bättre k värde hittar du inte !! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Lägg märke till dom orange pelarna grym och "billig" grej för att göra en väldigt fin entré ni kommer se senare !! :cool: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Folk har frågat om garaget blir här men icke sa Nicke klart man ska ha en ordentlig swimmingpool !! + en helt galen utsikt !! :cool: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så då var väggarna färdiggjutna dags att ta på sig snickar bältet och slänga dit taket !! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å här håller vi på med entrén samt en väldigt händig handyman är här å hjälper mig han har varit med mycket i bygget från dag 1 !! !! ! (Tjejens plaststyvfar) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samt brorsan står å flippar med något inte fan vet jag men han får också vara med på bild för han hjälper ju faktiskt också till väldigt mycket ""han har inget val"" (y) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fortsättning följer om jag inte går i väggen haha man får säga vad man vill men det e fan mycke jobb att bygga ett hus själv haha men bra blir det !!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt bygge!

Man (eller relationen) överlever ibland knappast ett självbygge, men när allt är klart känns det såklart väldigt tillfredsställande :)

Avloppsrör som pelare? Detta fungerar utmärkt. Det går t.ex. att kliva in 2 stycken 120x45 reglar i ett 160 mm rör. Hur starkt som helst!

Jag använde båda 160 och 200 mm avloppsrör i vårt nybyggda orangeriet.
För att uppnå ett lite klassiskt utseende behövdes många halvpelare eller s.k. pilaster. Det blev mycket jobb med sticksåg, slipning och målning men man sparar mycket pengar jämfört med 'riktiga' gjuten eller trä-bearbetade pelare. Vilka rör använde du?
 
Jag andvände 315cm pvc rör, grävde ner dom i backen en 60 cm och sedan blev det ju en del betong över från gjutningen av övervåningen som jag hällde i.

Man får bara se till att man vibbar ordentligt annars blir det luft bubblor som man får spackla i efteråt.

Sedan när betongen bränt några dagar så ställde jag in circkelsågen på rördjupet och bara kapade på båda sidor, tog sen en kofot och bände bort plasten och med tanke på att det är pvc så spricker det direkt as smidigt :)

Men man ska se till att man har pvc rör annars blir plasten för mjuk och då kan de bli svårt att få bort den .
 
315 cm, inte underdimensionerad i alla fall ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.