Min port mot gatan har i princip gjort sitt och jag behöver en ny. Helst skulle jag vilja ha en skjutport och tänker då att den skulle behöva vara 250 cm bred för att kunna backa in bilen och ha lite marginal på båda sidorna. 250 cm borde väl räcka för det? Skulle även vilja att det fanns en gångdörr och tänker mig att den skulle vara längst till vänster på första bilden och att jag minskar avståndet till husväggen till 25 cm.

Tanken är att låta tillverka själva skjutporten av 4-kantjärn"rör" och att klä ramen med trä mot gatan. Skjutporten skjuts in åt höger. Tänker mig ett metallspår i marken och hjul under skjutdelen. Ska inte vara någon motordriven skjutdel.
Bifogar en ytterst amatörmässig ritning över hur jag tänker mig.

Några tankar från proffsen här om detta?

• Amatörmässig ritning av en vit träport med mått markerade i centimeter mellan staketdelar på en asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal port av trä med metallbeslag, troligen en skjutport, på en stenbelagd uppfart omgiven av träd och byggnader i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av portlösning med måttangivelser: 25 cm mellan husvägg och dörr, 1 m gångdörr, 2,5 m skjutport och 3,20 m plank.
    Skapa konto
S skogaliten skrev:
Titta på skjutdörrsbeslag som används på t.ex. maskinhallar, som fabrikat Henderson eller liknande.

Ett exempel på delar till skjutportar:

[länk]

Skena i mark blir nog besvärligt, fylls den inte med grus, sten och jord, så hamnar där is och snö.
Tack för länken!! Du har rätt, där kommer säkert allt möjligt att lägga sig. Jag kollar efter andra lösningar!!

Sen tycker inte jag att 250 cm är jätte brett.
Ska ni dagligen in och ut så hade jag gjort bredare.
Har själv 270 cm i mina portar och det är väl inga problem att köra igen men hade inte velat ha smalare när man ska backa ut eller in.
Sen blir ju inte bilarna mindre med åren.
Kolla familjebilarna bakåt så har dom växt på alla håll och även bredd:)

A Argastesnickaren skrev:
Sen tycker inte jag att 250 cm är jätte brett.
Ska ni dagligen in och ut så hade jag gjort bredare.
Har själv 270 cm i mina portar och det är väl inga problem att köra igen men hade inte velat ha smalare när man ska backa ut eller in.
Sen blir ju inte bilarna mindre med åren.
Kolla familjebilarna bakåt så har dom växt på alla håll och även bredd:)
Tack för input, det var därför jag ställde frågan. Jag ändrar ritningen till 2,7, då har jag nästan 50 cm över på varje sida.

Jag ser att du redan ökat från 250 till 270 cm men jag föreslår att du ställer upp tex ett par sopkärl med det avståndet och testar att backa in och ut några gånger, gärna med släp om du har dragkrok på bilen och kan tänkas använda den någon gång.

Angående skena i marken med hjul så avråddes jag från att ha sidorullport med den lösningen när jag shoppade garageport. Det kan väl funka inomhus men utomhus kommer det lätt skräp i vägen för hjulen.

G Guson skrev:
Jag ser att du redan ökat från 250 till 270 cm men jag föreslår att du ställer upp tex ett par sopkärl med det avståndet och testar att backa in och ut några gånger, gärna med släp om du har dragkrok på bilen och kan tänkas använda den någon gång.

Angående skena i marken med hjul så avråddes jag från att ha sidorullport med den lösningen när jag shoppade garageport. Det kan väl funka inomhus men utomhus kommer det lätt skräp i vägen för hjulen.
Gjorde som du tipsade om och upplevde inga problem att backa in bilen. Har inte större öppning idag eftersom mina gamla dörrar inte går att öppna fullt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.