Vi har långtgående planer på att riva vårt gammla hus och bygga upp ett nytt på samma tomt. Idag har vi ett 1 1/2 plans med källare och det nya blir ett 2 plans utan källare. Eftersom det nya huset kommer delvis att hamna över källaren så är jag lite bekymrad för sättningar. Marken består av lera så det är väl inte det bästa kanske. Hur ska jag gå till väga?

Mattias
 
Kan man "bara" inte fylla igen den gamla källaren med betong?
Detta var min 1:a tanke......
 
Det blir inte lite betong det 140 kubik. Känns inte aktuellt, frågan är dessutom om det är så bra.

Min fundering är att gräva ut ca 1.5 m under nya plattan och fylla med fyllsand innan markduk och makadam men om det är bra eller inte vet jag inte.

/Mattias
 
I
Det första du ska göra är att gräva upp längs den sida som tillbyggnaden ska ske på och tilläggsisolera och fuktisolera källarväggens utsida samt lägga om dräneringen (de andra tre sidorna kan du låta vara till senare). Låt då en markduk börja i botten under dräneringen och följa slänten upp för vidare dragning under den nya plattan.

Sen fyller du igen 'diket' med sand och makadam i vanlig ordning över dräneringen. Du får fylla med fyllnadsgrus så högt som du tror att du kommer att schakta ner till under resten av tillbyggnaden. (Om det ska vara 1,5 m är jag tveksam till. Skulle tro du klarar dig med mindre. Du får givetvis riva av humuslagret, jämna till ytan och lägga på markduk innan du fyller med fyllnadsgrus, lägger på cellplastisoleringen och gjuter 'btg.platta på mark', men det klarar du på mindre än 1,5 m.)

Sen padda väl över hela ytan så att det packar sig ordentligt och vattenbegjut då gärna sanden så går det lättare att slå ihop den.

Sen har du ett problem att beakta och det är risken för sprickbildning i plattan parallellt det uppgrävda diket intill bef. husgrund. En förtjockad platta (15 cm) som du armerar i uk med kamjärn fi tio i rutnät cc 200 är att rekommendera + överkantsarmering över mur och dike fi tio cc 200 som du låter springa ut en meter över släntkanten på ena hållet och lika mycket över bef. källarmur på andra hållet. (De får du lägga på monteringsjärn i samma riktning och på dem lägger du fördelningsjärn fi tio cc 200 och najar ihop dem och sen överkantsarmeringen.) Du får oxå ha tjockare voter under ytterväggar och även för bärande innerväggar i vanlig ordning med kantbyglar som går in och möter sprickarmeringen (som ska ligga i ök platta på resterande yta).

Sen är det bara till att börja bygga huset.

Har du slagit samman undergrunden med paddan och amerar plattan på detta sätt, ska du inte få några problem med sättningarna även om den bef. husgrunden stått i X antal år och den nya plattan vilar på en uppfyllnad som kanske inte har utbildad sättning mer än till 90-95% av slutlig packningsgrad (man brukar hamna runt 93% i ett instampningsprov).
________________________
Byggaren
 
Byggaren du missförstod nog mig. Jag ska alltså riva det gamla huset inkl källaren vilket innebär att jag kommer att få en stor grop där den gamla källaren har varit. Frågan är om jag ska behöva gräva mig ner till samma nivå som källaren pga att det nya husets bottenplatta är mycket större än den befintliga.

/Mattias
 
I
Aj! Aj! Det var en annan 5:a och svaret är att det ska du inte behöva göra.

Du river givetvis bort den gamla husgrunden och fyller med fyllnadsmassor i lager på lager, som inte behöver vara grus, bara de inte består av humus (dvs. jord) till den nivå du kommer att schakta ur till den resterande delen. Problemet blir att hitta rätt sorts fyllnadsmassor och få dem dittransporterade. Bäst (efter grus och sand) är schaktmassor från annat bygge som inte innehåller humus, rivningsrester och större sten och heller inte för mycket lera, speciellt inte gul sådan (flytbenägen/tjälskjutande).

Om schaktmaskinen kör fram och tillbaka över lagren och packar med banden är det ofta tillräckligt så länge inte lagren är tjockare än max 30 cm.

Du kan oxå använda sten och annat icke hygroskopiskt material från rivningen i denna fyllnad om dessa inte är för stora, utan söndersmulade till mindre bitar. Men då får du räkna med att använda grus/sand i.s.f. fyll, eftersom det blir lättare att få ner grus-/sandkornen i håligheterna. Särskilt om vatten tillföres för att packa samman det.

Överst ska du ha ett bärlager (grus och sten) på minst 30 cm som ska vara avskiljt från underlaget med markduk..

När du sen har slagit samman fyllnaden/bärlagret med markvibrator i flera vändor, bygger du en 'platta på mark' med isolering och det hela, men gör den tjockare och dubbelarmerar hela plattan enligt tidigare eftersom du måste ha full säkerhet mot sättningarna (som kommer). Men eftersom du då inte har något 'dike' att ta hänsyn till på samma sätt, ska du glömma vad jag skrev om överkantsarmering, monteringsjärn, fördelningsjärn och sprickarmering i ök. Kantbalkar och voter därmot under de bärande väggarna ska du ha kvar.

Plattan kommer då att fungera som en bärande enhet och marktrycket blir litet, eftersom det inte bara är kantbalkar och voter som bär även om trycket i huvudsak blir linjelast utefter väggarna. Det fördelas dock ut via armeringen till resten av plattan.

I ditt fall hade jag dock behållit källaren och gjort som tidigare. Det är värdefullt utrymme för diverse ändamål och du har alla ledningar fram till denna husgrund och kan lätt koppla på för att få VA-et där du vill ha det.
_____________________
Byggaren
 
Hej Byggaren!

Med bärlager menar du då 0-90 kross? Jag utgår ifrån att du avser att lägga bärlager under hela plattan och inte bara där den gamla källaren är/var.

Jag antar att det blir en markduk mellan bärlagret och makadammen.

Anledningen till att jag vill riva den gamla källaren är flera. Dels vill jag ha hela huset i marknivå dels så är källaren så dålig så ska jag ha den kvar så blir det mycket jobb med den. Min första tanke var att ha källare även på det nya huset men jag prioriterar marknivån istället.

/Mattias
 
I
Mattiaz skrev:
Med bärlager menar du då 0-90 kross? Jag utgår ifrån att du avser att lägga bärlager under hela plattan och inte bara där den gamla källaren är/var.

Jag antar att det blir en markduk mellan bärlagret och makadammen.
----

Bärlager är sådan fraktion som man använder till vägbyggen. Om den heter 0-90 kross idag eller något annat, är mig obekant. Det brukar räcka med att säga 'bärlager'. Och givetvis ska den läggas över hela ytan.

Och nej. Markduk ska du bara lägga på fyllnaden under bärlagret för att inte bärlagret ska beblandas med det som ligger under. Bärlagret kryper inte upp i makadammen, men har du råd, så lägg gärna en markduk även här för att minimera risken för beblandning.

Lite kuriosa: det brukar sägas att makadamm är en försvenskning av McAdam, skotten som kom på att använda krossad sten som vägfyllnad. Om det är sant eller ej ska jag låta vara osagt.
____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.