Jag har grävt ur ett 18 m2 stort rum i källaren som ska bli badrum och sovrum.

Tror ni följande blir en bra lösning?


100 mm betongplatta (med ingjuten vattenburen golvvärme)
markduk
200 mm Isodrän 95 Kpa
20 mm 4-8 makadam, avjämningslager
mark (ren lera)

Borde jag oroa mig för köldbrygga när betongen gjuts mot bef sula? (se bifogad fil) Utanför källarväggen är någon slags frigolitliknande isolering…
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande, men klenare än det du planerar, 80mm betong med golvvärme, 100mm pordrän med 30mm cellplast ovanpå, fick inte plats med mer. Jag köpte de billigaste liggunderlagen jag hittade och limmade mot sulan för att minska köldbryggan.
 
Har också gjort något liknande, men med vanlig cellplast istf Isodrän, dessutom ett lager plastfilm mellan cellplastlagren för att stoppa markradon. Av samma anledning lade jag också tunn cellplast (1 cm) mot väggarna innan jag gjöt, och efteråt skrapade jag bort översta centimetern av detta och fyllde skarven mellan golv och vägg med en mjukfog. Blir alltså både stopp för radon OCH lite brott för köldbrygga.

Sen tycker jag inte du ska stirra för mycket på köldbrygge-effekten, den är inte jättestor när du är över en meter ner i marken, det blir liksom aldrig minusgrader på utsidan där. Då är det större effekt att se till så att källarvägg och -fönster _över_ mark är välisolerade.
 
Uppdatering önskas!
Hur har det gått. Gjöt du som på skissen med 4cm betong ovanpå sulan. håller det utan några sprickor längs med sulan?
Gjorde du några förstärkningar?

Har liknande förutsättningar, något lågt i tak och funderar på att göra en likadan gjutning.
 
Hej!

Inga sprickor än iaf. Jag tror inte jag gjorde någon extra armering, men kan kolla in bilderna när jag kommer hem. Däremot så la betongaren ut 4 cm mer än vad vi kommit överens om. Mycket irriterande, men slutresultatet blev bra. Vi slipade sedan betongen och har den som färdig golvyta.
 
Roligt att det blev bra trots mycket betong.
Slipat låter fint.
Då blev plattan alltså betydligt kraftigare med 8cm tjocklek över sulan.

Tack för svar!
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.