Bakgrund:
Hus från -62, hålstensväggar på sutterängplan, tegel/trä på resten ovan sutterängplan.
Grundmurar gjorda via formning på plats, ca 300mm tjock, 600mm hög i betong av mkt bra kvalite.
Inga sättningsskador i väggar. och grund.

Tidigare tvättstuga, ca 14m2 (3.5m*4m), golv utbilat och nytt golv byggs upp nu. Rummet är i hörn på huset, två ytterväggar, en innervägg på stadig grundmur med vägg i hålsten och en innervägg med lättbetong på enkel grundmur som ej bär fullt ut.
Befintlig platta gjuten efter att väggarna är uppmurade, enkel platta på 100mm med armering. Plattan är ej fäst i väggarna, bara gjuten med väggarna som form, och sitter "lagom" fast med tanke på hur de är gjorda. Marken under plattan har satt sig under åren och har idag ett hålrum på 100-150mm bitvis, kanske 50% av ytan. Plattan har inte satt sig i förhållande till väggarna på 60år, vilket kanske är lite utav ett mysterium idag ;)


Planen:
200mm isodrän vid ytterväggararna, 100mm vid innerväggar, 150mm cellplast s80 över hela ytan, 100mm betong med vattenburen GV.


Frågeställning:
Nya plattan kommer vila mot grundmuren som ena innerväggen står på, den är gjuten bredare och i nivå med underkant betongplatta. Det är oundvikligt att 3.5m av nya plattan får upplag där.

Ska plattan vara flytande mot ytterväggarna eller ska jag gjuta en klack på ytterväggens grundmur som nya golvet kan vila mot?

Jag hade i normala fall sagt flytande platta, dvs inte fäst mot befintliga väggar med tanke på sättningsrisker etc.
Men i detta fallet, med en grundmur som kommer ta vikt från plattan, så faller jag åt att gjuta klack på motstående grundmur för att ge nya plattan möjlighet att få lika stor bärighet mot grundmurarna och inte riskera sättning på ena sidan.

Bra eller dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.