Hej igen :)

Har gjort en ny planlösning, tar gärna emot feedback på den :) bifogar även tomtritningen. Bottenvåningen i denna planlösning är ca 125 m2.
Tomten vi bygger på är ~0,5 ha


Handritad skiss av en bottenvåningsplanlösning på rutigt papper med mått och rumsindelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tomtritning med markerad byggyta, angränsande till en väg och med dimensioner 19-54 på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åt vilket håll ligger gata/infart?
 
Mycket proffsig inritning ;) men ungefär så kommer vägen att gå :)


Skiss av en tomtkarta med en grovt inritad svart väg och markering av en tomt, med texten "Made with PicLab".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför så långt in från vägen?
 
Robert-san01 skrev:
Varför så långt in från vägen?
Har bara snabbt ritat in huset för att man ska se hur det är tänkt att det ska stå, kanske hamnade det lite långt in på tomten :)

Men jag tänker att jag hellre vill ha gårdsplanen på framsidan av huset, där solen ligger på :) på baksidan av huset kommer vi troligtvis att lämna en del skog. Hela tomten är full med skog i nuläget :)
 
Det ä nog inte så dumt att ha huset rätt långt bak då. Man kan ju tänka sig ett garage nära vägen i framtiden.
 
Anna_H skrev:
Det ä nog inte så dumt att ha huset rätt långt bak då. Man kan ju tänka sig ett garage nära vägen i framtiden.
Precis :)
 
Men du får inga sociala ytor på varken fram eller baksida med att sätta huset på mitten. Planera in garaget direkt så du kan förbereda marken när du ändå skall dit med maskiner. Glöm inte att rita in en ordentlig altan och ev friggebod.
 
Jag skulle överväga att ställa det ytterligare lite längre in och lite upp då du får bra med ytor i anslutning till uteplatsen.
 
Hur stor är tomten? Ser gigantisk ut!
 
BirgitS
Mycket bättre planlösning denna gång :)
Men lite tråkigt att ha vardagsrummet i öster i stället för att få in kvällssol. Går det att spegelvända huset?

Om det är en trappa uppåt så tänk på att det ofta är blött och smutsigt närmast ytterdörren och inte så trevligt att gå igenom det när man ska till trappan.

När det gäller köket skulle jag flytta diskhoarna till där diskmaskinen är utritad av flera skäl:
Det stänker lätt när man skalar potatis och rotfrukter, och därmed mer lättstädat med stänkskydd än fönster bakom hon.
Man står oftare och skär eller blandar vid en arbetsbänk än man står och skalar eller diskar.
Om en står vid diskhon blir spisen nästan blockerad och då blir det svårt att vara två som lagar mat tillsammans.
Kort användbar bänkyta mellan hoarna och spis, bör vara 80 - 120 cm medan det på ritningen ser ut att vara ca 60 cm.

Mikro någonstans i köket?
 
Robert-san01 skrev:
Hur stor är tomten? Ser gigantisk ut!
Tror den är lite över 1/2 hektar, så den är nog stor :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Mycket bättre planlösning denna gång :)
Men lite tråkigt att ha vardagsrummet i öster i stället för att få in kvällssol. Går det att spegelvända huset?

Om det är en trappa uppåt så tänk på att det ofta är blött och smutsigt närmast ytterdörren och inte så trevligt att gå igenom det när man ska till trappan.

När det gäller köket skulle jag flytta diskhoarna till där diskmaskinen är utritad av flera skäl:
Det stänker lätt när man skalar potatis och rotfrukter, och därmed mer lättstädat med stänkskydd än fönster bakom hon.
Man står oftare och skär eller blandar vid en arbetsbänk än man står och skalar eller diskar.
Om en står vid diskhon blir spisen nästan blockerad och då blir det svårt att vara två som lagar mat tillsammans.
Kort användbar bänkyta mellan hoarna och spis, bör vara 80 - 120 cm medan det på ritningen ser ut att vara ca 60 cm.

Mikro någonstans i köket?
Tack för dina synpunkter :) ja, det är lite tråkigt med kvällssolen...går nog att spegelvända, men finns en risk att stora sovrummet blir rätt så varmt då... eller inte, ska fundera på det :)

Ska planera om köket lite, sätter upp en ny bild sen :)
 
Handritad skiss av en kökslayout med måttangivelser på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändrade om lite i hela köket...blev det sämre? :)
 
BirgitS
Det passar inte oss att ha en hörnspis eftersom vi ofta står där båda två, men jag vet ju att det finns många andra som gillar det. Försök göra en lite test genom att "möblera upp" ho, bänk och spis med bord, stolar mm. samt sen se hur det fungerar när ni rör i "köket" och skalar, skär, steker etc. Lite långt att flytta allt från kyl, frys och skafferi till ho och spis.
 
  • Gilla
Majole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.