Dags för ombyggnad av ovanvåning, byggstart inom kort.
Huset är från början av 1900talet och de mörkare partierna samt ytterväggarna definerar "spelplanen".
familjen består av två små barn samt två vuxna. Alla rummen har stora fönster (ej utritade). Vi kommer sannorlikt lägga furugolv och använda gamla sektionsradiatorer.
Synpunkter/tankar uppskattas.
bh no windows.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skissen är lite oöverskådlig. Har du en mer lättläst skiss kanske du får mer kommentarer. Lägg även med en bild på huset.

Jag hade skippat garderoberna mellan rum B och master bedroom och istället försökt klämma in en lite större, gemensam klädkammare där. En annan idé är att lägga master bedroom där rum A är idag och försöka få in en kamin eller kakelugn i sovrummet, det är mysigt.

Vill ni platsoptimera, lägg master bedroom där rum B är idag, en klädkammare ovanför och sen ett mindre sovrum ovanför med dörr ut mot allrummet. Då borde du kunna få bort den lilla korridoren.
 
Den där 0,80 meter passagen för att komma in till sovrummen känns extremt jobbig,
som Pelpet antyder här ovan.

Och så har du antytt "Toalett", vilket inte är riktigt utritat.
Finns den, eller är det bara en tanke?
Verkar svårt att komma dit också.

Tumregel: Passager skall vara minst 120 cm breda.
Gärna 150 cm om man vill leva med det också.
 
Tack för konstruktiva förslag/ideer
Tyvärr är det svårt att få fram en bättre skiss med två småbarn i famnen, jagf bifogar i alla fall en bild från gatan (gathus/parhus). Bilden motsvarar altså den övre delen an planlösningen.

pelpet: Det där med en walk in closet låter lockande men jag är orolig för att den blir för liten.
Att lägga MB i nedre delen skulle leda till ett ganska smalt MB - förutsatt att barnrummet brevid skall bli rimligt stort.
På detta sättet hamnar den potentiella kaminen i allrummet vilket också är bra.
Pga av de begränsande ytterväggarna kan alltså dörren till nuvarande MB inte placeras alltför nära ytterväggen. Spåna gärna vidare...

KnockOnWood: 0,8 motsvarar ett dörrpassage och jag tänker mig att det är ok eftersom man bara "går igenom". Eventullet kunde man öka på med 10 cm, dock på bekostnad av de andra rummen.
Toaletten excisterar idag ocn nås "uppifrån", en liten cirkelbåge som representerar dörren skall synas på bilden i första posten.
Gatuvy.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nåt sånt här tänker jag mig.

Drawing1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En walk in closet kan bli svår men en vanlig klädkammare på 4-6 kvm rymmer massor av kläder. Sen kan man ha en byrå eller mindre garderob i sovrummet där man har vissa kläder.
 
Eller en variant med som blir lite luftigare:
Drawing2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man ha större master bedroom kan man ju också flytta KLK lite uppåt och acceptera att sovrummet ovanför blir icke-kvadratiskt. Barnrum behöver inte vara särskilt stora, 6 kvm räcker långt.
 
Redigerat:
Intressanta förslag, men jag är lite skeptisk med tanke på att barnrummet bredvid MB endast blir 1,8 brett. Eventuellt skulle man kunna ställa MB dörren på diagonalen i ursprungliga ritningen, på samma sätt som du gjort i dina förslag försöker rita om lite imorgon. Då byter man 0,8 passagen mot 1,2, men samtidigt blir gränsen till allrummet lite luddigare.
 
Tror ni att följande är bättre än min fösta post? farhågan är att man förlorar destinktionen mellan allrum och korridor...
mindre sovrum.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, den är bättre och den lilla knixen på gången är borta. Jag hade dock valt att ersätta garderoberna mellan MB och Rum B med en gemensam klädkammare och ta lite extra utrymme av rummen till den. En fördel med det är att du får en extra vägg i varje rum att möblera emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.