Hej! Vi står i startgroparna för att planera vår nya övervåning i villa byggd 1930. Vi är i behov av att få till ett extra sovrum, få bort genomgången från sovrum 2 till sovrum 3 samt att trolla fram ett större badrum där både dusch och wc kan samsas. Se bild för nuvarande planlösning. Sovrummen är idag stora (22 kvm 17 kvm resp 20 kvm). Vi har snedtak som till viss del syns på ritningen med blå streck.
Den grå klumpen i mitten är murstocken.

Delge gärna om ni har några bra idéer!
 
  • Handritad planskiss av lägenhet med tre sovrum, WC, dusch och balkong markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mitt förslag:

1. Ta bort WC
2. Stäng igen dörren till sovrum 3 och gör en öppning precis bredvid murstocken.
3. Sätt upp nya väggar så att det blir en korridor till dörren till sovrum 2.
4. Sätt in en dörr till sovrum 3 i denna korridor.
5. Flytta väggen till duschen åt vänster så att det blir ett badrum.

Annars är det rätt bra om det går att gå på toaletten samtidigt som någon duschar.
 
  • Gilla
Kopros
  • Laddar…
Menar ni att det ska vara 3 sovrum på övervåningen men att ni inte vill ha ett genomgångsrum? I så fall håller jag med BirgitS om förslaget.

Om ni menar att ni vill ha ett extra, dvs 4 sovrum tror jag det blir svårt att få till på ett bra sätt med trappan och fönsterna där de är. Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
BirgitS
L lillanutten skrev:
Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
Ja, i så fall behöver man nog veta var takhöjden är lägre än 190 cm. Den blå linjen kan ju inte markera den takhöjden för då skulle man ju slå huvudet i taket när man kommer upp i trappan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, i så fall behöver man nog veta var takhöjden är lägre än 190 cm. Den blå linjen kan ju inte markera den takhöjden för då skulle man ju slå huvudet i taket när man kommer upp i trappan.
Jag antar att blå linjen är där taket börjar slutta, men det säger ju inget om hur det är på lägsta stället och hur det ser ut med fönsterna på långsidorna så frågan är ju om det går att göra ett rum under snedtaket alls eller om det blir för lågt i takhöjd i hela rummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Menar ni att det ska vara 3 sovrum på övervåningen men att ni inte vill ha ett genomgångsrum? I så fall håller jag med BirgitS om förslaget.

Om ni menar att ni vill ha ett extra, dvs 4 sovrum tror jag det blir svårt att få till på ett bra sätt med trappan och fönsterna där de är. Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
Vi vill ha ett sovrum till, samt bygga bort genomgången från rum 2 till rum 3.
Bifogar en bild där snedtaket syns (det är likadant i alla rum). Takhöjden är 1,2 meter närmast ytterväggen. Takhöjd som högst 2,5 meter.
 
  • Rum med snedtak och leksaker på golvet som visar takhöjden från 1,2 till 2,5 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lillanutten skrev:
Jag antar att blå linjen är där taket börjar slutta, men det säger ju inget om hur det är på lägsta stället och hur det ser ut med fönsterna på långsidorna så frågan är ju om det går att göra ett rum under snedtaket alls eller om det blir för lågt i takhöjd i hela rummet.
Ja precis det är där sluttningen börjar. Fönster har jag ritat in på ritningen. Men vi kommer nog inte undan att ta upp för ett nytt fönster någonstans för att kunna få ett sovrum till.
 
BirgitS
Kan du på planlösningen rita en linje ungefär där det är 190 cm i takhöjd?
För det är ju där som det blir problem med att använda ytan.
 
Röda strecket markerar var takhöjden är 1,9 meter. Det är 1,3 meter från yttervägg.
Har skrivit in längden på väggarna i rummen också så kanske det blir tydligare.
 
  • Handritad planritning med mått och rött streck som visar 1,9 meters takhöjd, 1,3 meter från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS
Vad tror du om något sånt här?
Handritad skiss av en rumsindelning med mått och en föreslagen ändring markerad med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen får ju fönstren på vänstra väggen göras om.

Du behöver kolla upp hur det är med bärande väggar.
 
  • Gilla
Kopros
  • Laddar…
Kanske nåt sånt här. Det blir visserligen en ganska lång och troligen rätt mörk korridor men det blir bara en korridor och förhoppningvis inte allt för många krångliga vinklar och vrår.

Går det kanske också att ta upp ett fönster mitt emot korridoren för att få in ljusinsläpp vore det trevligt och gör kanske att korridoren inte känns så mörk och trång :)

Satte in två dörrar på bad, så får man klura på vad som blir bäst både utifrån inredning i badrummet men också utanför (meningen är alltså att det bara ska vara en dörr där). Jag tror att dörr från korridoren är smidigast trots att den hamnar i en korridor men skönt att slippa slå upp dörren på nån som kommer upp från trappan.
 
  • E1F94901-292D-42D5-8BAC-57DE439FD8D5.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kopros
  • Laddar…
Används murstocken?
 
J Jarlsgård skrev:
Används murstocken?
Ja den ska användas!
 
Hur ser huset ut exteriört?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.