Jag bytte mitt gamla golv i köket ner till betongplattan, det lades in nya reglar, isolerades och på med nytt spån som limmades och skruvades, efter det har jag lagt parkett och sen har det nya köket installerats. Efter ett tag upptäckte jag ett knarrande vid en plats, nämligen vid altandörren, i princip där man går mest, jag finner det här hysteriskt irriterande och känslan av nytt förtas.

Jag har ingen aning om man kan göra något åt det. Alternativen att riva upp finns inte på kartan, golvet är limmat i fogarna så att ta upp en bräda vet jag inte heller om det är någon lösning.

Jag fick ett tips av en arbetskamrat att borra ett hål där knarret är under en sockel och spruta ner skumm. Har aldrig hört talas om det och vet inte heller om det låter så bra, hur vet jag när jag ska sluta? så jag inte fyller hela utrymmet under spånet?
 
  • Gilla
Jacob Alvar
  • Laddar…
Förmodligen lämnade du inte tillräckligt med marginaler mot altandörren, vilket har fått till följd att någon del (spånplattan eller parketten) "gnider" mot kontruktionen under altandörren.

Problemet kommer eventuellt att försvinna till hösten/vintern när luftfuktigheten sjunker och träet krymper lite. Men det kommer förmodligen att dyka upp igen nästa sommar. För att komma tillrätta med problemet måste du se till att skapa en tillräckligt stor glipa för att förhindra att trä gnider mot trä.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men om du tar bort listen under altandörren kanske du kan komma åt med en tigersåg, sticksåg eller liknande. Du behöver förmodligen bara ta bort några milimeter och sedan sätter du på listen igen. Då kommer inget att synas.

Det där med skum är jag mycket skeptisk till. Är det fogskum din arbetskamrat menar? På vilket sätt skulle det hjälpa mot knarret (d.v.s. att trä gnider mot trä)?
 
golvet lades i mitten av september förra året och det tog ett tag innan jag upptäckte det, Däremot blir det med tiden aningen värre, annars har det bar satt sig i huvet. Jag får nog ta bort socklarna och köra ner min Fein-wannabe Bosch och köra av lite spån och se om det hjälper.

Jag tror han menade fogskum, antar det. Hur det skulle hjälpa har jag ingen aning om, han är dessvärre inte här och kan svara heller så det var därför jag slängde ut frågan.
 
Kör din Bosch du... d^_^b

Jag har själv lite knarr vid trösklar och jag vet mycket väl vad det beror på, men jag har inte kommit mig för att åtgärda det ännu. I mitt fall försvinner det på hösten/vintern eftersom träet krymper. Men från juli till september knarrar det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.