Hej
Efter denna falla och snöiga vinter, har jag fått problem, först pajade vedpannan när det var som kallast, hade rörmokare hemma som stängde av allt vatten. Nu har jag ny panna och nytt vatten i systemet, och naturligtvis också en del nya element.
Frågan är hur lång tid det skall ta att fylla hela systemet från acc.tankar till element expansionskärl. Acc.tankar 2x500 l, jag tror att det är 11 element av lite olika storlek och ett expansionskärl på vinden, troligen 50 liter. Ett element verkar inte ta in vatten, det kommer ingen luft och inget vatten, ett av de gamla, rost i rören? Dags att byta det också? Rädslan är om exp kärl är dåligt och vattnet hamnar i trossbotten, ser inte ut så, men hur snart kommer det ut i taket? Fort eller långsamt?? Har expansionskärl dubbla väggar? Knackar jag på det låter det ihåligt, inget vatten i kärlet? Det syns inget på rören i anslutning till exp kärl. kan jag fortsätta fylla på tror ni.
 
Det låter på din beskrivning som om du har den äldre typen av expansionskärl som sitter på vinden. Sattes det inte in ett nytt nere vid pannan när pannan byttes? De är ofta röda och försedda med en tryckmätare och säkerhetsventil.
Expansionskärlet borde ha ett s k skvallerrör som bör mynna ut ovanför en golvbrunn i pannrummet. När det kommer vatten ur detta är systemet fyllt, bortsett från luftfickor i element.
Finns inte skvallerröret kommer vattnet till slut ut ur luftningsröret (ute på teket) från expansionskärlet.
En läcka från en expansionskärl borde ske långsamt från t ex ett rosthål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.