http://www.compower.se/Default.asp

Passar i många trådar här på forumet.
Eldas med gas , fjärrvärme , sedan också med pellets om jag har fattat rätt.

Har anmält mitt intresse för framtida aktieutgivningar hos dem.

Kul !!!
 
seriös sida, ingen länk fungerar :(
 
Har fungerat de senaste 2 dagar jag har provat den.
?

Här klistrar jag in lite

Produkten

Produkten, ET10, baseras på en unik, patentsökt konstruktion som kombinerar en värmepanna med en liten mikroturbin. ComPower kombinerar den vanliga villa­pannans enkelhet och till­förlitlighet med högpresterande komponenter från bilindustrin och bästa möjliga brännare till en effektiv och miljövänlig produkt.



Bolaget utvecklar i första hand produkten för regioner som har naturgas som huvudsaklig energikälla för upp­värmning. Därefter kommer pannan att anpassas för förnybara bränslen, bl.a. biogas och pellets liksom möjligheten att vara helt oberoende
 
Det står inget om hur mycket el den ger.. :-/

Vad jag läst om andra som håller på så hoppas man kunna få ut 10-15% el av inmatade energin, I en villa som behöver 20000 kWh/år skulle man kunna få ut 2-3000 kWh/år i el vilket inte vore helt fel.. :)

På sommrarna solfångare för vv o solceller för elen då skulle man vara självförsörjande på el..
 
Under News står detta.
"ComPower AB har som affärsidé att minska hushållens energikostnader genom att tillhandahålla en värmepanna som också genererar el i effektområdet 5-15 kW."
 
tycker att idag är det för liten skillnad mellan el och gas-pris i Sverige för att den skulle vara en attraktiv investering här :-/. Kan den drivas med ved så blir intresset större i alla fall bland dom som tänker bygga i ödemarker där det inte finns någon elnät att koppla sej till.
Till min vedpanna önskar jag mej en liten gengasturbin ;)
gaia
 
om man tillverkar egen el, så måste man ju betala skatter och avgifter för det, det blir inte gratis i allafall.
 
Aquaman skrev:
Under News står detta.
"ComPower AB har som affärsidé att minska hushållens energikostnader genom att tillhandahålla en värmepanna som också genererar el i effektområdet 5-15 kW."
Det är värme effekten som är 5-15 kW o i annan länk sägs att 20% av värmeeffekten blir el vilket verkar vara några experter som är skeptiska till.. Men stämmer uppgifterna o framför allt att verkningsgraden i övrigt är lika bra som på andra moderna pannor så är det ju mycket bra.. :)
 
Ett problem är ju hur man ska balansera värme/el. 5 kW el ger 25 kW värme och det är mer än vad de alra flesta villor förbrukar i värme.

Ett annat problem är att gas kombikraftverk när elverkningsgrader på 50 % vid FJV produktion, och det är el som det är ont om.

Det går 8760 timmar på ett år, vilket ska vägas mot en livslängd på 40.000 h för VVX.
Frågan är vad den kostar att byta i ett slutet, trycksatt system efter 10-12 år.

Verkningsgraden för en vanlig gasturbin är ca 25 %, och här tillkommer VVX och att det är en liten anläggning. 20 % verkar tufft, men åandrasidan verkar de här veta vad de sysslar med.

Jag skulle vilja veta om det är möjligt att kombinera konstruktionen med en microångturbin för att få ut mer el ur konstruktionen.

En nisch produkt, men inte ointressant är min spontana reaktion.
 
poiu skrev:
Ett problem är ju hur man ska balansera värme/el. 5 kW el ger 25 kW värme och det är mer än vad de alra flesta villor förbrukar i värme.
Tror du inte att dom menar att pannan ger en effekt på 5-15 kW för värme o att 20% av den effekten går utvinna som el.. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.