Jag har ett vinterbonat fritidshus, byggt 1934. Ytterväggarna på nedervåningen består mest av äldre, återanvända timmerväggar med en utbyggnad och övervåning där väggarna är plank. Utanpå detta sitter sedan 1960-talet asfaboard med lockläkt, som är funktionell men ful.

Av enbart estetiska skäl (nuvarande energiåtgång är inget problem) skulle jag vilja sätta upp ny väggpanel av ohyvlat trä, delvis liggande, delvis stående.

Är det en rakt igenom dålig idé att sätta den nya panelen utanpå den gamla? Bör den äldre panelen i så fall först täckas med något slags vindpapp/vindskydd? Vilka ev. risker finns? Fuktskador i väggen? Leder luftspalt/luftdrag bakom den yttre panelen till att husets energiåtgången kan blir större än idag?

Tacksam för svar.

/ T.
 
Intressant, är i liknande läge själv. Stuga och uthus med fjällpanel. Har redan satt lockläkt på uthuset direkt på fjällpanelen. Planerar att göra lika på stugan, då byter vi flertalet fönster också. Jag letade information, pratade med kunniga etc. och kom fram till att det är ok. Ser fram emot svar här.
Pär
 
Hej!
Jag ska själv byta från stående till liggande panel. Jag tar bort locken och sätter en luftspalt 22x45, sen på med den nya panelen. Funderar också på "om" jag behöver papp på den gamla panelen.
 
Ta bort en del bottenbrädor också så har du läktningen klar.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.