Hej,

Vi har låtit en firma tilläggsisolera gavlarna 45 mm och byta panel på vårt hus, byggår 1960.
Som de gjort nu så är det:
- Spontat panel (grundmålad innan och efter att den är uppsatt)
- Vindpapp
- Reglar 45 mm, med isolering mellan
- Gamla reglarna, med isolering
- För de delar av väggen som är uppvärmda är sedan också en inre råspont samt en skiva innanför det.

I samband med detta bytte de också vindskivor och plåtarna ovanpå dem.

Nu har jag märkt att på nockvinden och även på kattvindarna, så är isoleringen och reglarna som ligger mot vindpappen blöt och vindpappen är full med rimfrost. På nockvinden ligger det nu också rimfrost på insidan av råsponten som vetter mot gavel (ca 2 dm in från gaveln). Samma sak på andra gavelns nockvind och kattvindar.

Borde det inte ha funnits en luftspalt mellan pappen och panelen, och är det någon kan ge någon ledtråd var fukten kan ha kommit från?
Om fukten kom inifrån, så borde ju hela isoleringen varit blöt, tycker jag. Men panelen ansluter ju till undersidan av taket (som ju sticker ut en bit förbi panelen), så där borde de väl inte komma in fukt heller?

Är det någon som känner sig klok, så skulle jag gärna uppskatta input. :)
/John
 
Ja, i dag gör man normalt en luftspalt mellan isolering och ytterpanel. Det var annorlunda förr.

Men vad har ni kommit överens om för detta arbete?
 
Tack för svar.
Det vi kommit överens om är:
1. Ta ned gamla panelen
2. Regla + isolera 45 mm
3. Sätta upp och måla ny panel
4. Byta vindskivor + plåt på dem (den som ansluter till takpannorna)
De har stått för val och inköp av material.

Underförstått i detta tycker jag naturligtvis är att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt.
När de gjorde detta så använde de byggplast istället för vindpapp. Då jag ifrågasatte detta, så tog de dock ned den och bytte till vindpapp.

/John
 
  • Gilla
Tricolore018
  • Laddar…
Har panelen frästa spår på baksidan? isf behövs oftast inte någon extra spikläkt.

Fukten kan jag inte gissa på utan att ha sett det IRL.
 
Fukten gissar jag kommer inifrån och kondenserar på vindpappen, men det hade inte skadat med luftspalt mot fasaden.
Att de ens övervägde att sätta plast är något anmärkningsvärt.

/Kent
 
Ja, plast där är helt galet, hoppas du var deras första kund!
 
Jag hade ifrågasatt kompetensen hos byggarna om dom inte har den kollen att plats ist för vindpapp är absolut nono! Är det en ny firma? Lycksökare?
 
Även vindpapp känns lite gammaldags. Det hade varit bättre med den modernare vindväven.
 
Tack för alla svar. Det är inte några frästa spår i panelen, utan vanlig not/fjäder och i övrigt helt platt. Mitt fel med "vindpapp", vindväv är nog det korrekta namnet på det de bytte till. Jag hade mina dubier i att låta dem fortsätta efter plasten, men i och med att de var snabba att erkänna sitt misstag och rätta det utan kostnader så lät jag dem hållas. Dumt nog kan jag tycka idag för jag har hittat var fukten kommer från...

Som jag skrev ovan så har de även bytt vindskivor. Med litet snö på taket och ett plötsligt anfall av plusgrader, så förvandlades nockvinden vid gaveln och ena kattvinden till en stor inomhusdusch.
Jag vet inte vad de gjort, men nu läcker mitt tak som ett såll där. Mutter...
 
Nog tyvärr bara upp och kolla det, nåt säger mig att de skurit i pappen alternativt gett tusan i att fästa och täta rätt efter att ha demonterat de gamla vindskivorna.
Hur gammalt är taket förresten? Det är inte helt enkelt att få till pappen bra igen och ett skäl till att jag ibland varit sugen på att leta upp en gammal asfaltkokare.

/Kent
 
Redigerat:
Taket är snart 50 år, så det är nog på sin tekniska livlängd. Jag tror du har en korrekt magkänsla - får återkomma när jag kan kolla hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.