Hej.

Träpanelen/väggarna på vår friggebod på landet har tyvärr sett sina bästa dagar. Underhållet har varit eftersatt och nu tänkte jag fixa det genom att sätta på ny panel.

Det jag tänker är att slå på en stående läkt med CC ca 600mm och sen sätta liggande enkelfas 120 panel.

Jag kommer såklart att få flytta ut fönstret och dörren får jag köpa ny då den är helt slut.

Några frågor har dykt upp.
1. Behöver jag sätta vindduk. (Friggeboden används enbart sommartid)

2. Öppet i nederkant är självklart, men behöver jag lufta panelen i ovankant med spalt?

3. Om spalt behövs, hur gör man på gavlarna?

Tack på förhand.
 
  • Sliten friggebod med behov av renovering, träpanel, fönster och gammal dörr synlig, samt en skyddsduk vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Nu ser jag inte vad som hänt med virket du täkt över .
I övrigt ser det ut som att , skrapa bort lös färg och måla om !
 
Det finns inget virke där under. Det har myrorna ätit upp. Och även en del på andra sidan.
 
Tomture61
Virket som agerar ytterpanel på din bod borde vara det som bär upp hela byggnaden + taket :thinking:
 
Stämmer bra.. därför vill jag slå på ny panel innan myrorna äter upp resten också.
 
Tomture61
S StevieGee skrev:
Stämmer bra.. därför vill jag slå på ny panel innan myrorna äter upp resten också.
Ytterpanel som bärande :thinking:
 
Asså jag vet inte om du skojar eller inte vill förstå. Självklart ska jag inte ersätta den nuvarande konstruktionen. Jag ska slå på vertikala läkt och ny panel utanpå den. Alltså klä in stugan med ett extra lager liggande panel.
Det som är bärande är redan bärande, dvs hela stommen.
 
S StevieGee skrev:
Stämmer bra.. därför vill jag slå på ny panel innan myrorna äter upp resten också.
Tänkte du inte förstärka och ersätta den konstruktion som myrorna ätit upp? Din nya panel är ju inget konstruktionsvirke så det kommer inte ha någon bärande konstruktion.
Jag skulle ha sågat bort det korslagda i hörnorna så det blir ny panel ända ut och sedan spikat på knutbrädor.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Tänkte du inte förstärka och ersätta den konstruktion som myrorna ätit upp? Din nya panel är ju inget konstruktionsvirke så det kommer inte ha någon bärande konstruktion.
Jag skulle ha sågat bort det korslagda i hörnorna så det blir ny panel ända ut och sedan spikat på knutbrädor.
Hej. Jodå jag har en plan för hur jag ska åtgärda detta.
Och precis som du säger så tänker jag såga bort de utstickande delarna på hörnen och slå på ny liggande ytterpanel och knutbrädor.

Frågan gäller ju bara om jag behöver sätta vindduk (vad har den för funktion?)
Och om jag behöver lämna en luftspalt där den liggande panelen möter taket.
 
S StevieGee skrev:
Hej. Jodå jag har en plan för hur jag ska åtgärda detta.
Och precis som du säger så tänker jag såga bort de utstickande delarna på hörnen och slå på ny liggande ytterpanel och knutbrädor.

Frågan gäller ju bara om jag behöver sätta vindduk (vad har den för funktion?)
Och om jag behöver lämna en luftspalt där den liggande panelen möter taket.
Vindduken är ju till för att det inte ska blåsa in i ev isolering så har du oisolerat så har jag svårt att se någon funktion för den.
 
Då skippar jag den. Tack.
Vad tror ni om luftspalt eller ej upptill på den nya panelen?
 
Laga/lappa , slipa, måla om måla om, klart!
 
Tomture61
S StevieGee skrev:
Asså jag vet inte om du skojar eller inte vill förstå. Självklart ska jag inte ersätta den nuvarande konstruktionen. Jag ska slå på vertikala läkt och ny panel utanpå den. Alltså klä in stugan med ett extra lager liggande panel.
Det som är bärande är redan bärande, dvs hela stommen.
Förstår inte hur du tänker när du vill ha läkt / ytterpanel som bärande konstruktion till din bod .
Bärande virket är ju uppätet av myror / svamp , vilket ej heller kommer att stoppa angreppet i virket , som finns kvar .
Modellen du har är byggd med knuttimrade plank , ungefär som en stuga med timmer .
Ruttnar timret närmast marken måste det bytas ut , de är staplade på varandra och bär upp varandra + taket .
Sågar du bort knutarna , på din bod så sågar du bort låsningen av planken ( de låser varandra i hörnen )

Tråkigt att du uppfattar mina inlägg som oseriösa .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte hur du tänker när du vill ha läkt / ytterpanel som bärande konstruktion till din bod .
Bärande virket är ju uppätet av myror / svamp , vilket ej heller kommer att stoppa angreppet i virket , som finns kvar .
Modellen du har är byggd med knuttimrade plank , ungefär som en stuga med timmer .
Ruttnar timret närmast marken måste det bytas ut , de är staplade på varandra och bär upp varandra + taket .
Sågar du bort knutarna , på din bod så sågar du bort låsningen av planken ( de låser varandra i hörnen )

Tråkigt att du uppfattar mina inlägg som oseriösa .
Sorry.
Jag kanske varit otydlig i min beskrivning.
Men jag har inte nämnt någonstans att jag tänkt att ersätta det ruttna (före detta bärande) med utvändig panel, bara att jag ska sätta ny panel utanpå..
Självklart har jag en plan för hur det som var dåligt ska ersättas och bli minst lika bärande som det var tidigare. Men det var ju inte det tråden handlade om. (Tack ändå)

Jag tänker inte kapa av de utstickande hörnbitarna jämnt med, utan planerar att lämna ca 25mm. Det borde väl räcka?

Angående det ruttna träet så har jag redan kapat bort detta. Nu är det bara friskt trä kvar. Men konstruktionen känns inte helt bra (även om en stor del kan skyllas på dåligt underhåll), speciellt inte i det utsatta läget denna står. (20m från havet).

Det är också önskvärt från andra i släkten att få det att gå ihop utseendemässigt med stugan bredvid.
 
Svarar mig själv om någon annan tänkt göra samma.
Vi sågade av de utstickande knutarna, men lämnade ca 2,5cm. Sparade de tre översta då det taket vilar mot dessa på kortsidorna. Reglade med stående 28x70 gles med 60cc.
Spikade liggande panel 22x120 runt hela.
Lämnade 1-1,5cm spalt i överkant runt hela.
Ny dörr också då den gamla var rutten.
Resultatet blev så här..
 
  • Nyrenoverad friggebod med vit liggande panel, ny dörr och taköverhäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.