D
Hej!

Är det någon som har koll på hur en stående panel på ett hus är fackmässigt utfört eller inte? Alternativt länka till en sida med information?

Har låtit en snickare lägga ny panel på huset medans jag varit borta och det är några delar jag inte är riktigt nöjd med men snickaren påstår att det är fackmässigt utfört.

Punkterna jag är mest intresserad är hur man gör runt fönster.

-Hur man montera fönstebleck/överbleck.
-När man ska ha överbleck (snickaren har nämligen struntat i det helt)
-Snedsågning av panel nere samt vid skarv mellan under-över våning.

/D
 
En bild säger mer än 1000 ord :)
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
S
måste se fönstren.
överbleck, saknad takfot eller beroende på våningar
alltid snedsågning
 
D
Här kommer ett par bilder på fönsterna och en gammal bild på huset, taket sticker ju inte ut mycket...

Fönster med vit karm monterat på ett hus med vertikal vit panel, reflekterande himmel och moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy ovanifrån av vita fönster i ett hus med synlig del av tak och trädgårdsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med brunt trä och tegeltak, synliga fönster och terrass med parasoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönstret på första bilden ska ha överbleck.

Montaget av fönsterblecket på det fönstret är rätt vanligt (har gjort så själv), men bättre är att låta uppviket på blecket gå in bakom salningen till fönsterfodret.

I övrigt, alla fönster på sista bilden behöver ha överbleck, utan minsta tvekan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D
MathiasS skrev:
Fönstret på första bilden ska ha överbleck.

Montaget av fönsterblecket på det fönstret är rätt vanligt (har gjort så själv), men bättre är att låta uppviket på blecket gå in bakom salningen till fönsterfodret.

I övrigt, alla fönster på sista bilden behöver ha överbleck, utan minsta tvekan.
När det gäller fönsterblecket så frågade jag i en annan tråd, tror du svarade mig där oxå. Har åtgärdat det genom att foga alla kanter själv eftersom det inte heller var gjort.
Det är väl överblecken jag är mest orolig över, känns som det kommer forsa in vatten mellan springan.
 
Redigerat:
Konstigt att strunta i överblecken, de skall ju dessutom sticka upp bakom panelen... även om man fogar springa på ovansidan så kommer det ju leta sig in vatten där ganska snart samt att ändträet som står mot det övre fönsterfodret oxå kommer att vilja sugar vatten och ruttna i förtid....
 
Redigerat:
M
Så länge panelen inte täcker det som fodret täcker så måste du ha någon form av avrinning som får vattnet ut från stommen.

Panel skall alltid snedsågas i nederkant, spec om man har en övergång mellan två brädor. Samma princip här, för att få vattnet att rinna ut från stommen och inte in mot den. Skarvade panelen håller dessutom längre iom att du får bort vattnet från ändträt.
 
Angående snedkapning så tycker jag mig ha läst här på forumet att flera hustillverkare har slutat med snedkapad kant? Det är förstås tokigt eftersom det alltid ska vara 17grader på ändarna, men fel kanske det inte är?
 
Det där skulle jag inte täckas ta betalt för.

Att ha glömt snedkapningen går att ursäkta om man är snäll men att lämna bort överbläck på det där viset är rent slarv tycker jag. Överbläck skall naturligtvis vara uppvikta bakom bräderna.
 
D
Tack för era svar, Som ni säger så är det överbläcket som är det stora problemet, det är ju ett rätt så stort jobb att göra i efterhand.
Snedkapningen kan jag i värsta fall göra själv.
Kanske värt att ta hit en besiktningsman så att man har det skrivet på papper oxå.
 
Även fönsterblecken har ett alldeles för litet utsläpp. Ska vara 4-5cm.(fast jag tycker hus-AMAs 5cm känns lite väl mycket)
 
enligt snickarna som gjorde vår utbyggnad var snedkapning borta ur ama så de lät oss välja hur vi ville ha der. Så där har byggaren rätt. Bleck över fönstren satte de på gavlarna men behövs inte på långsidor.
 
Lane skrev:
...Bleck över fönstren satte de på gavlarna men behövs inte på långsidor.
Men på huset på bilden, med 1,5 meter från fönstrets överkant till (det minimala) takskägget skall det väl vara överbleck?

Där det inte behövs är "normala" 1- eller 1½-planshus, där takutsprånget helt täcker fönstrets överkant.
 
KnockOnWood skrev:
Men på huset på bilden, med 1,5 meter från fönstrets överkant till (det minimala) takskägget skall det väl vara överbleck?

Där det inte behövs är "normala" 1- eller 1½-planshus, där takutsprånget helt täcker fönstrets överkant.
så är det säkert, de förenklade nog när de sa det inte behövdes, de frågade oss om vi ville ha även där för symmetrin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.