Jag har precis byggt klart ett litet växthus. glas väggar och kanalplast tak. 2.5x2.5m
Jag ar två takluckor och växthuset står i solläge typ hela dagen.
jag har även två automatiska lucköppnare varav en är installerad.

Lite funderingar dock... Den automatiska öppnaren funkar ju sådär. Väldigt trög och igår när solen va famme med 27degC i växthhuset så satt ju kolven mitt i draget i lucköppningen och hade det inte så varmt.

har köpt dessa "premium" öppnare https://outl1.se/vaxthus-automatisk...P_IRGZZ-uxhueN3CIkI75bxw6SrklAMxoC6X0QAvD_BwE


Vad har ni som använder liknade öppnare för erfarenheter? Räcker det verkligen med att öppna luckorna med dessa under sommaren. Än så länge är det ju inte så varmt i luften och ändå så ticka tempen i växthuset upp närmare 30 med typ 14-16grader ute.
 
  • Gilla
Maggelito
  • Laddar…
Automatiska lucköppnare är perfekt!

Har två robusta sådana i vårt växthus, och de har fungerat perfekt sedan 2010 eller 2011, (vilket år det nu var växthuset blev klart).
För att det ska fungera bra så måste det ju finnas lika mkt öppning för tilluft i växthuset, annars blir ventilationen inte så effektiv. Då kommer öppnarna att sitta i draget inifrån växthuset, dvs den varma luften.

Har aldrig försökt att manuellt röra på våra, så huruvida de är tröga eller inte kan jag inte svara på.

+30C i takhöjd får man nog räkna med för mindre växthus. Det är en av två anledningar till att ha brant tak på växthuset (=> hög takhöjd i mitten där den aningens varma luften samlas utan att ställa till några nämnvärda problem). (Den andra anledningen är att slippa bekymra sig om snö på vintern.)
Blir det för varmt så måste fler luckor till (inkl tilluft).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.