Trafiken har inte fungerat tillfredställande med förseningar och inställda avgångar. Nu har man beslutat att SJ skall ta över driften av pendeltågstrafiken i Stockholm. Jag är tveksam på att det blir bättre för SJ har väl inte världens bästa "track record" när det gäller att komma i tid. Vad tror ni, blir det bättre eller sämre? Jag tror dessvärre inte någon kommer märka någon skillnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Det beror väl på det underliggande problemet.

MTR (och SL) har ju hävdat lokförarbrist, underförstått i landet/allmänhet. Det problemet lär väl knappast lösas med SJ. Men är det egentligen att MTR är en oattraktiv arbetsgivare av ett eller annat skäl kan det förstås potentiellt bli bättre på sikt.

Samtidigt har ju SL nu sagt upp avtalet, så något har de bedömt kommer bli bättre utan MTR. Får man anta.

Kaos i skiftet får nog förvänta oss oavsett 😕
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror inte det kan bli sämre, så bättre eller lika uselt.

Jag antar att alla lokförare från MTR kommer in i SJ och då bör det finnas möjlighet till förbättribg då man har en större pool att ta av.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det kan bli sämre, så bättre eller lika uselt.

Jag antar att alla lokförare från MTR kommer in i SJ och då bör det finnas möjlighet till förbättribg då man har en större pool att ta av.
Det kan alltid bli sämre, sa pessimisten 😆 Nynäsbanan var ju helt avstängd tiotalet dagar förra året, väsentligen utan ersättningstrafik = helt klart sämre än nu trots att var och varannat tåg är sent vecka ut och vecka in.

Tydligen krävs/behövs särskild utbildning att köra tåg utan tågvärd, som det nu är på pendeltågen. Alltså är inte alla lokförare likvärdiga och kan inte hoppa mellan olika tågsystem, åtminstone inte initialt. Men det kravet kanske främst var fackligt och inte strikt arbetsmässigt?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Trafiken har inte fungerat tillfredställande med förseningar och inställda avgångar. Nu har man beslutat att SJ skall ta över driften av pendeltågstrafiken i Stockholm. Jag är tveksam på att det blir bättre för SJ har väl inte världens bästa "track record" när det gäller att komma i tid. Vad tror ni, blir det bättre eller sämre? Jag tror dessvärre inte någon kommer märka någon skillnad.
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?
 
Fairlane
G Genomklok skrev:
Det kan alltid bli sämre, sa pessimisten 😆 Nynäsbanan var ju helt avstängd tiotalet dagar förra året, väsentligen utan ersättningstrafik = helt klart sämre än nu trots att var och varannat tåg är sent vecka ut och vecka in.

Tydligen krävs/behövs särskild utbildning att köra tåg utan tågvärd, som det nu är på pendeltågen. Alltså är inte alla lokförare likvärdiga och kan inte hoppa mellan olika tågsystem, åtminstone inte initialt. Men det kravet kanske främst var fackligt och inte strikt arbetsmässigt?
Jag undrar om det verkligen kan bli värre. Kanske om man ska mot Västerhaninge/Nynäshamn som har 6 tåg i timmen jämfört med 2 tåg i timmen mot Södertälje.

Jag tror det var 2 veckor sen som det var strul med elproblem mellan Älvsjö och Farsta (dvs linjen mot Västerhaninge/Nynäshamn). På något magiskt sätt påverkades ändå Södertälje-linjen så där var det 45 minuter till nästa avgång från Stockholm City. Under dessa 45 minuter hann det väl gå 4-5 tåg på den andra linjen.

Dvs, ska man åka med linjen mot Södertälje har jag svårt att se att det kan bli en försämring med SJ.
 
S Styrman_jansson skrev:
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?
För tågtrafiken i allmänhet gäller nog det, men för pendeltågen har en väldigt stor andel inställda och försenade tåg orsakats av "förarbrist" och viss utsträckning "vagnsbrist".

Spårfelen finns där också förstås, men inte mer än vanligt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att de problem som lett till avslutat avtal, är neddragningen av turtätheten, som påstås bero på personalbrist. Signalfel och andra fel som rör spårsystemet påverkas inte av vilket företag som kör på spåren.

SJ har sämre rykte än MTR, blir knappast bättre.
 
H hempularen skrev:
SJ har sämre rykte än MTR, blir knappast bättre.
Menar du bland personalen som arbetsgivare eller i allmänhet?
 
S Styrman_jansson skrev:
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?
Det har jag inte insyn i. Men jag gissar att om du frågar respektive part kommer dom skylla på varandra :)
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Menar du bland personalen som arbetsgivare eller i allmänhet?
Jag menar bland resenärer. SJ hör väl till världens sämsta tågoperatörer. Kanske inte sist på listan, men nära botten. Och om de lade lite mer energi på att faktiskt köra tåg, istället för att skylla ifrån sig på väder, löv, personalens vilopauser och 5000 andra undanflykter så skulle de nog bli lite bättrte.
 
Personal flyr MTR för SJ trots bättre betalt. Säger väl endel om MTR. Lär bli betydligt bättre med SJ.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
Signalfel och andra fel som rör spårsystemet påverkas inte av vilket företag som kör på spåren.
Det är förvisso helt korrekt, men jag undrar om det är MTR eller SL dom bestämmer att när trafiken måste minska pga personalbrist så kör man minskningen på bara ena benet (det där flest resenärer bor).

Är det SLs prioritering spelar det nog mindre roll vem som kör, om det är MTR som valt att göra så kan det göra skillnad.

Jag vet inte hur avtalen ser ut, men.om tanken är 6 tåg i timmen på båda linjerna och det inte är möjligt pga personalbrist så kanske det är så att straffet är lägre att kör 6/2 än 4/4 och isåfall förstår jag varför man väljer det alternativet.
 
Claes Sörmland
S Styrman_jansson skrev:
Beror inte de flesta förseningar på den som har banan, t.ex. trafikverket? D.v.s. de orsakas främst inte av operatören?
Jag åker mycket regionaltåg mellan Stockholm och Sörmland. Också MTR. Och det är inte en tur utan förseningar. Ofta bara 5-10 min, lite så där irriterande men går att leva med. Men kanske vid 10% av resorna så är det större förseningar. Typiskt sett är det om det är större förseningar:

1. Banproblem, ofta att något annat tåg från ett annat bolag är i vägen. På morgonen är det ofta godståg som körts på natten som har ställt till det. De kan ha slitet sönder något p g a låsta bromsar eller fastnat p g a lövhalka eller bara ha gått sönder och står och blockerar. Eller bara andra tåg som är försenade och är i vägen. Kanske vanligast. Någon gång har man fått starta om mjukvaran för Grödingebanan (spåren söderut från Sthlm), tar 20 min - jag ser en gammal NT4-burk framför mig...

2. Vagnproblem. Dörrar som inte fungerar är vanligast. Mjukvaran i tåget har kraschat. Problem att koppla ihop tågen (Ja man har kommit på den briljanta idén att koppla ihop tåg mitt i rusningen vid 16-tiden men klarar inte av det.). Brukar lösa sig efter ett någon halvtimme och 10 försök senare.

3. Försenade tåg. Tåget är inte där det ska vara p g a tidigare förseningar.

4. Spårspring. Ingen får ju skadas vid rälsen så efter att man körde på den där narkomanen gång på gång vid Stockholms central för ett antal år sedan och TV gjorde ett reportage om det så är man numera superstrikt med att polis måste genomsöka området om någon rapporterar in att obehöriga har synts i spåren. Och missbrukare och ungdom i Flemingsberg söder om Stockholm älskar att springa över spåren samtidigt som det inte sitter polis och väntar vid spåren. Sen finns det ju självmord också och då är hela banan avstängd 2 h. Minst.

5. Personal saknas. Fast mest har vi drabbats av färre planerade tågturer.
 
Fairlane
H hempularen skrev:
Jag menar bland resenärer. SJ hör väl till världens sämsta tågoperatörer. Kanske inte sist på listan, men nära botten. Och om de lade lite mer energi på att faktiskt köra tåg, istället för att skylla ifrån sig på väder, löv, personalens vilopauser och 5000 andra undanflykter så skulle de nog bli lite bättrte.
Jag vet inte om Mälartåg och MTR ligger så mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.