Vårt massivt furu golv var verkligen i behov av slipning och behandling.
innan så var det behandlat med någon slags lack.
Väldigt många timmar senare så var det klart.

hade blivit rekommenderad av personer inom branschen att osmo hårdvaxolja var det som gällde.
Följde alla anvisningar vid applicering och väntade 2-3 veckor innan möbler flyttades in.

Nära på maniskt försiktigt tog vi in möblerna noga med att golvet var super rent och fördela vikten väldigt noga.
Det hjälpte föga vart duktigt med repor och inte nog med det, det verkar som att golvet vart väldigt mycket mjukare.
inför slipning flyttade vi en möbel genom att bara ta tag i den och skjuta. golvet var ej rengjort och ingen försiktighet togs.
men det blev ingen skada.
när vi flyttade in lyfte vi ur 75% av vikten ur den, breddade kontaktytan med det dubbla, ställde en väldigt tjock filt vikt 4 gånger minst. ändå är det som 2 hjul spår i nysnö i golvet. möbeln har alltså komprimerat golvet i två spår, OBS ej repor.

varje vanligt steg vår hund tar så har vi 3 repor per tass, då har vi filat till toppen på klorna så det är så runda å mjuka som möjligt. det är vanlig långsam gång och ej rivstarter.

så hela arbetet är i stort set ogjort veckor efter inflytt, det är grisigt halt. vår treåring ramlar dagligen vid vanlig normal gång, så även vår femåring och hund. att stå lutad med skulderbladen mot väggen är inte att tänka på, för att inte tala om ullstrumpor.


Vad tusen gör man?
kan man lägga lack ovan på utan att slipa?
Det ska väl ändå inte vara fara för liv och lem för man slipar och oljar ett golv eller??
 
Jag tror att jag har behandlat tre golv med hårdvaxolja. Ett av dem var i en hall. Och det i hallen ångrar jag eftersom det så lätt repas. Hur tålig ytan blir beror både på träet i golvet och på ytbehandlingen. Jag trodde på uppgifter jag läst om att hårdvaxolja skulle ge en nästan lika tålig yta som lack. Det tror jag inte längre. Halkan känner jag dock inte igen. Det kanske minskar med tiden. Om lacken fäster på oljan får du nog prata med tillverkaren av lack om.
 
Furugolv är mjuka hur man än gör och inte heller hårdvaxolja ändrar på det trots namnet. Du kan lätt repa det med tumnageln. Det kommer att finnas både repor och fåror (intryckningarn vid större yttryck) när du flyttar möbler.
Det är däremot konstigt att golvet blivit halt. Oljat golv är såklart halare än klinkers eller många lackade golv.
Räkna med att ditt furugolv kommer inte att överleva som ett parkettgolv mer än några veckor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.