Hej

Jag har ett problem. Till en del av min källare så har jag en dörr dit jag aldrig har haft någon nyckel. Det är under en tillbyggnad på huset så där finns ingen ingång till resten av huset. Innan har jag inte brytt mig om att ha lås här men nu så tänkte jag förvara lite "dyra" saker där. Går det att få en ny nyckel tillverkad av "tillverkaren"? Det är ett Assa Boda lås som det gäller, modell äldre. Går det att plocka bort hela åbäket och åka in med det till lämplig nyckelmakare och be dem göra en nyckel till det? Eller går det att beställa på något smidigt sätt.

Alternativet är att byta hela historian men det är den rätt dyr operation. Förutsatt att jag då inte tar och köper ett byggmax sats. Men även det blir rätt dyrt så det kan nog vara värt att lägga några kronor på att försöka få fram en nyckel. Tror nog inte försäkringsbolaget blir så imponerade om där är ett lås stämplat "byggmax" eller liknande heller.
 
Redigerat:
C
Antar att det är ett vanligt cylinderlås med oval cylinder? I så fall är det nog enklast och billigast att köpa en ny låscylinder för några hundralappar.

1307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, såhär ser det ut.

20160221_154558[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har svårt att se att försäkringsbolaget skulle vara mer imponerade av det där låset än en låsmodul från Byggmax?

Låter enklast att bara byta ut det i sin helhet.
 
tommib
Den där var lite svår, det ser nästan ut som ett innerdörrslås. Har det suttit någon cylinder där tidigare? Det ser inte ut som att du ska kunna sticka in en nyckel direkt i låset men å andra sidan ser jag inte heller hur du ska kunna få en cylinderroddare att vrida runt något. Kan du ta en bild mer rakt in i det övre hålet? Det ser ut som att det finns genomgående hål där vilket talar för att låset ska ha en cylinder monterat.
 
Det kan möjligtvis vara något ihopsnickrat som förra ägarna satt dit. Men det som talar emot det är att nyckeln som jag har till resten av källaren/huset "nästan" passar i låset. Den går in och sedan går det att rucka lite på låset fast man känner/det är fel men man känner samtidigt att med nyckelformen är rätt men att "kombinationen" är fel på nyckeln.

2016-02-21 15.45.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-02-21 17.02.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vissa låssmeder gör nya nycklar till låset andra gör en omläggning istället (byter tillhållarna och du får nya nycklar).
Du kan även köpa ett nytt lås, allt beror på skicket på låset.
 
Uppföljning, plockade ur låshuset och åkte till Biltema. Blev att jag köpte ett nytt låshus, låscylinder, täckbricka och cylinderring där. Så nu är allt monterat och jag har lås där. Kanske inte världens bästa men det duger till det värdet jag har där inne.
 
När jag tittade på att köpa cylindrar till nybyggt garage hittade jag en video på youtube där en snubbe testade Biltemas cylindrar. Visade sig att det är precis samma som Assas STD-cylindrar, fast betydligt billigare.
Slutade dock med att jag köpte Assa då jag ville ha samma nyckel som till huset.

Edit, Länken till klippet: https://www.youtube.com/watch?v=9k3Eg4Hr_Ls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.