Har ett gammalt lås till torpet som saknar nyckel.
las%20torpet.jpg
Träffade en pensionerad låssmed som fick titta på låset och han sa att det kräver många timmar hantverksarbete av en skicklig yrkesman för att göra ny nyckel utan förlaga, så han rekommenderade mej att köpa ett nytt lås för det skulle bli mycket dyrare att få en nyckel till detta. Känns ju inte "torpmässigt" direkt.

Men hur svårt kan det vara? Man kan ju plocka ut brickorna och sätta in en i taget så att det bara är en bit i taget av nyckelämnet som behöver slipas till rätt höjd. Tänkte också byta ordning så att ev gammal nyckel ute på vift inte passar.

Nu har jag hittat ett annat lås som jag satt i dörren så det är inte akut, men jag vill helst byta tillbaka till detta. Hur göra? Vem kan fixa nyckel för måttlig penning eller kan jag skaffa ett nyckelämne och fila ner det själv? Var får jag i sådant fall tag på ämnet?
 
Varför vill du ha kvar just detta låset? Har du hittat ett motsvarande lås så funkar väl det lika bra...och är det inte rätt modell så finns det ju uppsjö av lås på loppisar, antikställen och byggnadsvårdsbutiker. I mina krångla-inte-till-det-för-mycket-ögon så verkar inte ditt lås vara något som du skall lägga ner för mycket möda och tid på ;)
 
Tja.. ibland kan det ge en tillfredsställelse att lösa något tekniskt. Vissa lägger pussel eller gör kuben, andra kanske pular med gamla lås. T.ex. var det kul när jag för åtskilliga år sedan lyckades fixa nya flickvännens kärvande cylinderlås genom att plocka isär det och justera mekansimen. Nu är hon min fru f.ö.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Men DÅ var ju incitamentet lite större, klart du ville imponera på nya flickvännen d^_^b Fast skämt åsido, kan nog inte hjälpa dig med frågan egentligen men har inte alla låssmeder ämnen för lås? Tycker det alltid hänger och dinglar sådana när man går förbi skomakar-lås-butikerna.
 
Så gammalt kan det väl inte vara? Det ser ut att vara ett 7-tillhållarlås. Med passande nyckelämne, en smal fil och några timmars noggrant filande kan du kanske få till det. Jag tycker att den pensionerade låssmedens analys verkar trovärdig. Skall det vara enkelt att få till en nyckel måste du nog skaffa ett mycket äldre lås.

Erik
 
Låset är kanske inte tillräckligt gammalt för att man ska lägga ner något större jobb på att tillverka en nyckel. Men om nu låsinnehavaren ändå vill försöka så kan du göra som följer:

Tag en rundstång av lämplig dimension och sätt fast en fyrkantig bit av järn eller mässing i ena änden av rundstången med hjälp av hårdlödning. Tag därefter en krita och sudda över plåtbiten och för in den blivande nyckeln i låset och vicka lite på den. Det blir då små märken på plåtbiten/mässingsbiten, som visar var du ska ta bort material.
Lämpliga verktyg är en lövsåg med blad för metall och små filar i olika dimensioner och former.
 
Det här hamnade väl i fel forum så att säga...?
 
Tack, tompas metod verkar fullt görbar, förutom att jag nog hellre utgår från ett nyckelämne som jag bör kunna hitta på de vanliga nyckelkopieringsställena.

Dock vet jag inte hur tråden kunde hamna under "golv"...
 
Redigerat:
Jag har fkr mig att alla plåtar är märkta med ciffror eller bokstäver. Genom olika kobinationer får man olika kodning. Det bör räcka att lämna kombinationen till en låssmed som kan tillverka en nyckel på 15 minuter.

P.s. Mönstret är alltid den samma utifrån mot mitten av nyckeln. Därför passar nyckeln från båda håll.
 
Har inte hittat några siffror eller tecken på plåtarna men å andra sidan ser man ju visuellt på varje om det horisontella spåret sitter högt, lågt eller mitt. Ja det låses med nyckel från båda håll.Ska man ändra ordning kan man göra det symmetriskt.
 
Ja! I Malmö tar dom 175 kr för första nyckeln. Andra blir mycket biligare.
 
En normal låssmed har tillhållare (det är vad plåtbitarna heter) så de kan lägga om låset. Mao det är inget ovanligt lås, ett riktigt bra faktiskt då det är rent fint stål rätt igenom. Håller många år med rätt underhåll. Det är med all säkerhet ett gammalt FAS 40 B7 finns även som nya än idag (http://www.faslas.se/produkter/df/huvudlas_fas40b7.htm). Så visst skall du lägga ner jobb på det om det för övrigt inte är några fel på det. Så ta med det till en låssmed säg att du vill ha en nyckel till det så tar det någon halvtimma på sin höjd.
Sen den där gamla låsisen du pratade med.. Han har ingen koll på vad för maskiner som finns idag. det första man skall veta är att den del som gör att låsregeln åker ut och in har till 95% 1 av 2 höjder. Det medför att det är tämligen lätt att med ögonmått läsa av tillhållarna. Hade jag fortfarande hålit på med lås så kan jag garantera att jag hade fixat en nyckel till dig på 10-15 min, eftersom jag då hade tillgång till en maskin som fräste tillhållarnycklar och som kunde programeras med en tillhållarkod.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.