Hej alla,
Jag har fått en offert på Nibe 1245-6, 120 m borrdjup.
Bor i villa från -64 enplan med källare, 97 kvm plus gillestuga tot. 125 kvm+ källare,
Idag 2 peroner, förbrukar 25000kWh inkl hushållsström, men har varit uppi ca 30-32000kWh när barnen bodde hemma. Eldar lite ved som spets då pannan numera bara går på elpatron, 6kW, och klarar ca -15 grader.
Kanske man skall dim. för en större familj än 2 per. för ev. försäljning.

Min offert: Nibe 1245-6, Anslutning till befintligt system till bef. rör och värmesystem, inkl isnkoppling till bef. panna för ev. vedeldning, El + utegivare, monteringsmaterial, driftsättning, Nibe försökring 6 år.
Borrdjup 120 meter. Bor på ett berg.

Kostn. 110.000 ink moms, efter rotavdrag 93,500:-

Tycker att 6 kW verkar lite då många förordar lite större pump.

Har också en offert från IVT på 110.000 efter rotavdrag. 149 m borrdjup.

Priset på vp enl Nibe ca.prislista 6kW 64,125:- Pris enl Rinkaby m.m ca. 55.000:-
Tycker ni det verkat vettigt eller skall jag köpa denna från rinkaby eller vvvs-gds, och borra själv och anlita en egen rörmokare för montering?

Skogstorpsbo, Eskilstuna
 
Kan du, har tid och hittar en villig rörkrökare så är det väl bara att dela på entreprenaden. Min erfarenhet är att man har någon tusenlapp i timman för att ringa de där samtalen...
 
Den installatör jag har fått offert från har installerat många vp i området och är mycket servicevänlig så man kan ringa honom när som helst, men jag undrar om han har underdim. borrdjup och pumpstorlek?
Jag tycker man skall ta till lite extra, är det rätt tänkt?
 
Ja, gå upp till en 8Kw pump och låt den gå mot en större volym (volymtank eller ackumulator så du reducerar antalet start/stopp), Du skall med tanke på kommande timavläsning på elmätarna dimensionera din vämepump för husets toppeffekt. Dvs du ska klara dig helt utan elpatron. För att toppa med elpatron på 3 eller 6kw när elen kostar 15 kr kwh vill man nog undvika.

Har du förtroende för din rörkrökare så anlita honom, det är tryggt att kunna ringa när som - men du kanske kan pruta till dig några meter borrhål? För där gäller det att inte snåla, effektiviteten på VPn sjunker fort när inkommande temperatur minskar. Helst skall den aldrig gå under 0 grader
 
jag skulle nog med gå på en 8kW (den ger ca 7kW)
tror inte du behöver nån volymförstorare.
 
Vis av egen erfarenhet efter denna vinter skulle jag också valt en 8'a ditt fall. Jag hade något högre förbrukning än du och valde mellan 8'a och 10'a. Alla rörkrökare och Nibe själva ansåg att en 8'a räckte bra och kanske skulle rentav en 6'a duga så det blev med stor tvekan en 8'a och det visar sig att den räcker ned till ca -10 grader - något lägre om man inte duschar. Energitäckningen som de beräknar är nog i o f s korrekt men det som man glömt är - som mexitegel säger - att den visserligen lilla resten som måste tillföras som tillskott betingar ett skyhögt pris eftersom den alltid tillförs när elpriset är som allra högst (gäller förstås bara om man har rörligt elpris). Antalet kompressorstarter påverkas ganska marginellt av valet - så det argumentet som så ofta framförs för att välja mindre modell - är inte så självklart.

Pen
 
Klarar 6 kW elpatron värmen till -15° så behövs ca 7 kW vid -20° o ca 8-8,5 kW vid -25° o vid dom temperaturerna krävs det varmaste vattnet så du bör välja en pump som ger 7-8 kW vid 0/50° samt djupare hål

Vad va det för pump IVT resp NIBE lämnat offert på??
 
Från Nibe fick jag pris på 6kW och från IVT på IVT Greenline HT Plus C7.
Jag inser nog också att jag bör ha 8 kW för att slippa spetsa kalla dagar.
Har hört att nu när jag fått direktavläsning så kommer elbolaget att kunna läsa av min mätare timme för timme och därmed kunna debitera mig med varierande kW pris, det har ju skrivits om fantastiska priser. Då är man ju fast, då får man väl ha en koppling som stänger av elen dessa timmar/toppar när priset rusar, stämmer detta?

Nu har jag också varit i kontakt med en annan rörmokare som jag blivit rekomenderd som kommer och räknar på min installation, han föreslog direkt i telefon efter att fått lite uppgifter av mig, 8 kW. Jag frågade vad vp aggregatet kostar och han svarade 53,000:-,(8KW) den första offerten sa 64,000(list pris 6 kW) !!!.
Man blir ju lite konfunderad när jag då får betala så stor skillnad,men jag får se vad den slitgiltiga offerten säger.
 
Skogstorpsbo skrev:
Jag inser nog också att jag bör ha 8 kW för att slippa spetsa kalla dagar.
Har hört att nu när jag fått direktavläsning så kommer elbolaget att kunna läsa av min mätare timme för timme och därmed kunna debitera mig med varierande kW pris, det har ju skrivits om fantastiska priser. Då är man ju fast, då får man väl ha en koppling som stänger av elen dessa timmar/toppar när priset rusar, stämmer detta?
Njae, inte stänga av men minimera din förbrukning, dvs. dimensionera ditt system för att aldirg behöva elpatron (alt. om du har en kamin som du kan elda i om det blir riktigt kallat). 2011 har det talats om är det år då timavläsning kan komma att införas.
 
Med timavläsning så får konsumenten möjlighet att påverka förläggningen av sin elkonsumtion och eldebitering så att den inte sammanfaller med de värsta pristopparna som i regel inträffar under industritimmarna på vardagar. Dagens rörliga elpris erbjuder inga sådana möjligheter eftersom det baseras på genomsnittspriset under en månad. Med oförändrat konsumtionsmönster så torde debiteringen med timsavläsning ge samma resultat som idag för den som har rörligt elpris. Men den konsument som kan flytta elkonsumtionen till icke industri-timmar kan sänka sin eldebitering.

Det finns flera åtgärder som blir meningsfulla att göra som konsument om och när vi får timsavläsning. Har man kamin så kan man ju t.ex.välja att elda när det är som kallast och i huvudsak under industri-timmarna och med timavläsning så kommer detta att ge bättre genomslag på debiteringen än med månadsavläsning eftersom man kapar elförbrukningen och eldebiteringen just när priset är som högst. Idag så får man betala genomsnittspriset oavsett när förbrukningen sker, så det spelar ingen roll när man eldar.

Pen
 
Redigerat:
jag är endå helt övertygad om att timmavläsning komer att inebära att snitt priset blir högre än i dag. (vi kommer att betala mer på de dyra topparna o hinner inte sjäna igen det på de låga dalarna (då det inte går åt specielt mycke el när priset är lägre)

jag tror det blir en markant prisökning, sett på ett år för en normal villa
 
Pen skrev:
Med timavläsning så får konsumenten möjlighet att påverka förläggningen av sin elkonsumtion och eldebitering så att den inte sammanfaller med de värsta pristopparna som i regel inträffar under industritimmarna på vardagar. Dagens rörliga elpris erbjuder inga sådana möjligheter eftersom det baseras på genomsnittspriset under en månad. Med oförändrat konsumtionsmönster så torde debiteringen med timsavläsning ge samma resultat som idag för den som har rörligt elpris. Men den konsument som kan flytta elkonsumtionen till icke industri-timmar kan sänka sin eldebitering.

Det finns flera åtgärder som blir meningsfulla att göra som konsument om och när vi får timsavläsning. Har man kamin så kan man ju t.ex.välja att elda när det är som kallast och i huvudsak under industri-timmarna och med timavläsning så kommer detta att ge bättre genomslag på debiteringen än med månadsavläsning eftersom man kapar elförbrukningen och eldebiteringen just när priset är som högst. Idag så får man betala genomsnittspriset oavsett när förbrukningen sker, så det spelar ingen roll när man eldar.

Pen
Visst, men en av anledningarna till en BV-installation brukar vara bekvämligheten att slippa elda. Är det riktigt kallt så kommer elpriserna att vara höga när industrin går men ditt hus måste ändå värmas upp och det är dålig lönsamhet att stanna hemma från jobbet för att elda i kaminen.... ;)
 
Mm.... man vill ju inte vara hemma och elda....

Den tanke jag själv haft (jag saknar tyvärr kamin - eldningen är mest för mysfaktorn) är att dra upp värmen till ca 3 grader över önskad lagom till morgonen. Sedan får den sjunka till 1 grader under önskad till eftermiddagen. Då kan jag i princip ha värmen helt avstängd (även pumpen) under peak-timmarna eftersom mitt hus sjunker ungefär 1/2 grad per timme vid -20 grader utomhus. Då skulle alltså min elförbrukning bli nära noll under industritimmarna. Lite svettigt på morgonen kanske, men man får väl kasta av sig filten :)

Men - som sagt - detta har ingen ekonmisk återverkan om det inte blir timdebitering.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.