Behöver lägga ny kabel till garaget då den gamla är skadad någonstans och löser ut en säkring i husets central..

Tyvärr finns det en uppsjö kabel och välja på,och jag läser bara positivt om N1XV,en elektriker jag pratat med hävdar promt att jag ska ha EKLK 5x2.5

Jag tänkte mig mera lägga ner N1XV 5x6,idag ligger det en kabel med tre ledare och skyddsmantel som används som jord.

Kabel ska ligga i mark med skyddsrör,25meter.

Elcentral med säkringar och kablage, tre säkringar tejpade för identifiering, för diskussion om kabelbyte till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem tre säkringar längst till vänster går till garaget,grön/gul tejpade manteln till jordplint högst upp.(central i huset)

Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare märkta för garageanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre faserna till brytaren,och jord/manteln till grön plint (central i garaget)

Vilken typ av matarkabel ska jag köpa för smidig installation och som kommer orka med 5.5hp 16A kompressor och lampor?

/Magnus
 
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
För att svara helt säkert på din fråga behöver man veta förimpedans från nätägaren.

Men högst troligen så går det alldeles utmärkt att använda 5x2,5 kabel. Den måste då vara avsäkrad med max 16A i matande ände.

Angående kompressorn så är 5,5hp, 4kW. 4kW fördelat på 3 faser (förutsätter att den är 3-fas) blir inte särskilt många ampere, sen kan säkert startströmmen vara rätt hög, men oavsett så klarar du detta på 16A säkringar.

Hade det varit mitt garage så hade jag uppgraderat till en 5x6 kabel samt flyttat matande ände så att den suttit direkt efter dina mätarsäkringar. På så vis hade du fått en parallel central istället för en undercentral. Givet att dina mätarsäkringar är större än 16A så får du också mera utrymme för att köra flera maskiner/förbrukare samtidigt.

N1XV är en smidig och bra kabel men valet här har mindre betydelse, särskilt då den skall ligga i rör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L loboz skrev:
Behöver lägga ny kabel till garaget då den gamla är skadad någonstans och löser ut en säkring i husets central..

Tyvärr finns det en uppsjö kabel och välja på,och jag läser bara positivt om N1XV,en elektriker jag pratat med hävdar promt att jag ska ha EKLK 5x2.5

Jag tänkte mig mera lägga ner N1XV 5x6,idag ligger det en kabel med tre ledare och skyddsmantel som används som jord.

Kabel ska ligga i mark med skyddsrör,25meter.

[bild]

Dem tre säkringar längst till vänster går till garaget,grön/gul tejpade manteln till jordplint högst upp.(central i huset)

[bild]

Tre faserna till brytaren,och jord/manteln till grön plint (central i garaget)

Vilken typ av matarkabel ska jag köpa för smidig installation och som kommer orka med 5.5hp 16A kompressor och lampor?

/Magnus
Ungefär varannan tråd så vågar sig proffsen på att kvalificerat tycka vilken area man behöver. Men det beror som sagt på om kabeln klarar utlösningskraven samt om spänningsfallen blir godtagbara.

Och då är det förimpedans samt förlagd kabel (area samt längd samt förläggningssätt?) mellan mätarskåp samt undercentral som är intressant.

2,5mm2 borde vara ok.
 
Men oavsett area så ta INTE en EKLK utan en riktig jordkabel tex en N1XV 5gxxx betydligt billigare och minst lika bra. Jah har svårt att förstå den elektriker som förordar EKLK
 
  • Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men oavsett area så ta INTE en EKLK utan en riktig jordkabel tex en N1XV 5gxxx betydligt billigare och minst lika bra. Jah har svårt att förstå den elektriker som förordar EKLK
Elaren kanske menade Ekkj? Ekkj borde kanske vara snäppet säkrare tillochmed?
 
Om inte annat är EKKJ lite besvärligare att jobba med, och jag tror inte ev säkerhetsaspekt uppväger ev nackdelar med EKKJ.
Jag vet nästan ingen som använder EKKJ i dag.
 
Hos mina två elgrossar finns bara n1xv och liknande avarter av markkabel. Men Biltema och de ställena säljer ekkj... säger kanske en del.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hej!

Och tack för alla informativa svar!


Då kan jag köpa en N1XV kabel 5G6 med gott samvete och markförlägga,det jag inte begriper är vad jag skall göra av nollan(blå) som kommer i den nya kabeln. Men detta överlåter jag till min elektriker bekant!
Jag var väl mest orolig att dem två olika kablarna kan ha olika funktioner/mantel som måste vara kompatibla med de centralerna jag har.

/Magnus
 
L loboz skrev:
Hej!

Och tack för alla informativa svar!


Då kan jag köpa en N1XV kabel 5G6 med gott samvete och markförlägga,det jag inte begriper är vad jag skall göra av nollan(blå) som kommer i den nya kabeln. Men detta överlåter jag till min elektriker bekant!
Jag var väl mest orolig att dem två olika kablarna kan ha olika funktioner/mantel som måste vara kompatibla med de centralerna jag har.

/Magnus
Du gör om från TN-c till TN-s mellan undercentral och nya centralen. Men det vet din elektriker. Du delar med andra ord upp från PEN-ledare till Pe+n. Du får då både en nolla och jord.
 
E elmont skrev:
Jag vet nästan ingen som använder EKKJ i dag.
Helt klart är n1xv grymt mycket lättare att jobba med.
Inom lantbruk måste du köra ekkj(eller annan skärmad kabel) helst på industrier också.
 
Handlar det då inte om försäkringskrav och inte om föreskrifter?
 
2.5mm2 är väl i minsta laget om man skall kunna köra elmaskiner i garaget under en längre tid, detta med tanke på att det ändå är 25m. Jag hade kört på minst 5G4 (även om den är svår att hitta, vilket gör att 5G6 är vad det rimligen blir). 2.5mm2 är ju dock godkänt för 16A, men det kan ju också vara bra att förbereda för större säkringar i centralen i framtiden.
 
R
Krokar på här
Jag bygger garage och ska ha el dit , huset ligger 35 m från mätarskåpet på stolpen och garaget är
20 meter från stolpen , vad är lämpligt att göra
 
R rävlyan skrev:
Krokar på här
Jag bygger garage och ska ha el dit , huset ligger 35 m från mätarskåpet på stolpen och garaget är
20 meter från stolpen , vad är lämpligt att göra
Jag hade (om vi antar att garaget ligger mellan huset och stolpen) dragit in en huvudcentral i garaget med rejäl kabel och sedan matat vidare därifrån till huset.

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.

Så (beroende på hur du värmer upp och tänker använda dina grejer) så är kanske 10mm2 lämpligt till garaget enligt mitt exempel ovan och 6mm2 lämpligt upp till huset. Men det beror ju på hur du planerar att använda byggnaderna. Detta borde dock räcka för de flesta behov. Lägg kabeln i rör så kan du byta ut i efterhand om det skulle behövas.

I slutänden så har du säkert 20A på huvudcentralens säkringar och 16A upp till huset ändå. Kastar du om hus och garage så tappar du flexibilitet rörande användningen av garaget, vilket du nog bör undvika. Tänk om du vill tillverka öl eller sprit där? Eller odla gröna växter? Då behöver du kanske höja inkommande säkringar till 35A... :D
 
  • Gilla
PalleFix och 1 till
  • Laddar…
R
Tack för det , glömde skriva att huset är färdigt och garaget 60 m2 ligger på andra
från stolpen sätt , det blir varmutrymme i garaget med , Separat rum och inte bestämt
ännu om vatten där kanske sommarvatten bara , det är lite svårt med att gräva ner
hela vägen , berg ca 5 cm under mark och det är tvärs där elen ska fram
Det är ett gammalt mätarskåp , så hur gör man där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.