P
  • 3529-Makpac-Gr-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • makpack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Jag kan inte se hur den ska gå att sätta ovanpå en T-loc (lilla fästhaken för vredet saknas väl), precis som de gamla systainrarna antar jag att det bara funkar under en T-loc. Och därmed är det väl ganska rakt av en old-school systainer med rundade kortsidor, eller?

Jag är dock glad att de gick på den linjen hellre än att köra ett eget spår.

/U
 
P
ja, antagligen under för t-loc, om man nu ska tro bloggen! om det är classic systainern låter mycket troligt, men det kan oxå vara nåt eget påhitt ifrån makita.. tex spännena är olika men dom går väll att få i olika former dom med!
 
Hm. Googlar man får man i stort sett bara denna tråd och de tyska sidorna ovan som resultat.
Tycker ju makita borde slå på stora trumman med tanke på konkurensen med l-boxx, systainer, t-stak och tough box.
 
Ofattbart att man väljer låta lådorna ärva det sämsta från Tanos-lådorna, avsaknaden av handtag på långsidan.
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Nu spekulerar jag bara, någon kanske har bättre koll. Classic systainern hade någon patent på (festool) licenserade den till Metabo, Makita, ProTool m.fl. Nu har Festool uppdaterat, nytt patent, licenserat ut till Metabo, Berner m.fl. Makita antingen hade en dålig förhandlingsdag eller helt enkelt inte ville vara med på tåget. Istället blev de tvungna att uppdatera den klassiska systainern: rundningar!

De tappar varumärkeskraft. Jag lutar mer åt Metabo nu för tiden.
 
Henrik Enkel skrev:
Nu spekulerar jag bara, någon kanske har bättre koll. Classic systainern hade någon patent på (festool) licenserade den till Metabo, Makita, ProTool m.fl. Nu har Festool uppdaterat, nytt patent, licenserat ut till Metabo, Berner m.fl. Makita antingen hade en dålig förhandlingsdag eller helt enkelt inte ville vara med på tåget. Istället blev de tvungna att uppdatera den klassiska systainern: rundningar!

De tappar varumärkeskraft. Jag lutar mer åt Metabo nu för tiden.
Nu kanske jag missuppfattade det hela, men du väljer alltså att köpa ett annat märke på en maskin för att den maskin du egentligen ville ha har en låda med runda hörn?
 
Nja, inte riktigt. Jag har lite svårt att sätta ord på det. Det handlar lite om upplevd produktkvalitet, innovation och "hänga med i svängarna". I stort sett är en skruvdragare från Metabo, Bosch och Makita likvärdiga. Det är små detaljer och pris som ofta avgör. Smidig användning, smarta detaljer och garantier. Metabo har på senare år byggt sitt varumärke genom att i rask takt uppdatera sitt sladdlösa sortiment, batterier med hög kapacitet och tre års garanti m.m.

Vad har Makita gjort i mina ögon? Släppt en drös maskiner som är batteriversion av sladdmodell. Satsat på borstlösa motorer med hutlösa priser och satt batteriindikator i vissa maskiner. Dessutom har de varit ignoranta angående defekta batterier. Med det är ju min åsikt. Sedan vad statistiken i stort säger vet jag inte.

Och nu:en föråldrad förvaringslösning, nu med rundade hörn!
 
Aha, tyckte det lät lite skumt =), själv tycker jag som storstark, konstigt att det inte finns handtag så man kan bära lådan normalt, men o andra sidan så hemma bär man ju inte runt maskinerna några längre sträckor utan jag har enbart lådan till förvaring och då har handtagets placering ingen större betydelse. Inte heller om hörnen är runda eller kantiga.
 
Grundfelet med gamla systainers är snäpplåsen som är riktiga nagelknäckare.
Att bygga vidare på något sådant är synnerligen tveksamt.
Nä, här är Makita inne på helt fel spår.
 
storstark skrev:
Ofattbart att man väljer låta lådorna ärva det sämsta från Tanos-lådorna, avsaknaden av handtag på långsidan.
Ja fast Systainer är tänkt att staplas och låsas ihop, finns dock sidohandtag till T-loc som tillbehör numera.

Annars helt meningslös låda Makita kommit ut med. Varför ens facelifta en gammal konstruktion nu när Metabo, Protool, Festool gått över till T-loc?

Enda som är bra med den är att det verkar som att insatserna från Classic passar rakt av.
 
P
Jag fick hem en sådan Makpac låda i dagarna och den är faktiskt riktigt trevlig.. snäpplåsena är inte alls lika vrång som classic lådorna utan dom går att öppna och stänga galant..
Står dock inget på lådan vem som tillverkat den men den är inte identisk med Tanos låda så classic insatserna passar inte rakt på.. krävs att man klipper bort på kanterna först.

Jag är nöjd iaf!
 
Jag har hört att det är Tanos som gör dom nya Makita lådorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.