Hej,

Jag har precis installerat en panasonic Z25UFEAW-1. Har märkt att den låter ungefär som en gammal cykelpump.

Ljudet kommer precis innan den börjar blåsa varmluft. När den väl blåser så försvinner ljudet. Dvs den blåser varmt i ca 5min för att sedan vila i ca 5 min. Det är innan den börjar blåsa varmt där den låter, eller när man ökar temp eller liknande. Dvs den gnisslar varje gång det är på väg varmluft ut ur pumpen.


Ljudet är svagt men ändå tillräckligt högt för att höras i rummet på övervåningen om det är tyst i huset. Är detta normalt? Jag vill väldigt ogärna felanmäla om det anses vara normalt då det kostar 2500kr i så fall.

Inspelning av, det är ganska tyst då det är svårt att fånga ljudet utan att få med vindsus.

ljud https://streamable.com/g6v6dk
 
Tror det är normalt. Vår pump låter också lite olika "missljud" pga att delarna expanderar och krymper igen vid förändringar i temperaturen.
 
maah maah skrev:
Tror det är normalt. Vår pump låter också lite olika "missljud" pga att delarna expanderar och krymper igen vid förändringar i temperaturen.
Ja, det knakar ju en del när man hör att den blir expanderar. Men detta kan hålla på i några minuter och är väldigt cykliskt och dessutom är det varje gång innan det börjar blåsa, dvs att den händer var 5e minut i flera timmar. Det låter inte som värmeexpansion utan mer som antingen att det visslar pga luft i rören eller ett lager som är sådär, men jag är osäker
 
  • Gilla
Blausten
  • Laddar…
Det är köldmedia som börjar strömma. Kompressorn går ju igång separat först, köldmediat börjar susa runt, när den känner att den fått upp lite värme så startar den fläkten i innedelen.
 
I InsidersUnited skrev:
Det är köldmedia som börjar strömma. Kompressorn går ju igång separat först, köldmediat börjar susa runt, när den känner att den fått upp lite värme så startar den fläkten i innedelen.
Kan man anse att detta är normalt, jag personligen tycker det är väldigt störande men man kanske får leva med det?
 
Helt normalt, läs bruksanvisningen.
 
A
eller så är det fel på monteringen , du har inte reklamerat den?
 
M Matiost skrev:
Kan man anse att detta är normalt, jag personligen tycker det är väldigt störande men man kanske får leva med det?
Om du kan höra det på ovanvåningen så kanske det är ljud från kompressorn som överförs, vägghängd?
 
Har isolerar ljudet till rören. Man kan även göra det utifrån. Håller på att prata med montörern nu. Ledningarna är strax över 2m, han snackade om att han behöver komma hit och kika på det men var osäker på vad man kan göra.
 
M Matiost skrev:
Har isolerar ljudet till rören. Man kan även göra det utifrån. Håller på att prata med montörern nu. Ledningarna är strax över 2m, han snackade om att han behöver komma hit och kika på det men var osäker på vad man kan göra.
Aha. Ta av plastskyddet från plastkanalen och prova flytta rören lite från väggen och se om det gör skillnad. Sedan kan ljud ta sig genom rören vid korta rörlängder och då hade du behövt längre...
 
Redigerat:
M Martin_ skrev:
Aha. Ta av plastskyddet från plastkanalen och prova flytta rören lite från väggen och se om det gör skillnad. Sedan kan ljud ta sig genom rören vid korta rörlängder och då hade du behövt längre...
Du tänker om det blir någon form utav resonans mot väggen? Jag ska se om det går då det bara är några decimeter som sticker ut ur hålet. Hålet är fyllt med fogskum så där sitter de nog fast rätt hårt.

Vad jag har kunnat läsa mig till så rekommenderas minst 2-3m, men kunde inte så något i installationsanvisningarna för min pump
 
M Matiost skrev:
Du tänker om det blir någon form utav resonans mot väggen? Jag ska se om det går då det bara är några decimeter som sticker ut ur hålet. Hålet är fyllt med fogskum så där sitter de nog fast rätt hårt.

Vad jag har kunnat läsa mig till så rekommenderas minst 2-3m, men kunde inte så något i installationsanvisningarna för min pump
Det är olika. Daikin har en rekommenderad minimumlängd på 1.5m pga. oljud (om det inte har ändrats). Är en gissning på någon form av resonans eftersom du hör det på en annan våning och att flytta rören lite kostar inget.
 
M Martin_ skrev:
Det är olika. Daikin har en rekommenderad minimumlängd på 1.5m pga. oljud (om det inte har ändrats). Är en gissning på någon form av resonans eftersom du hör det på en annan våning och att flytta rören lite kostar inget.
Testade nu, ganska tydligt att det inte är resonans i den bemärkelsen att det låter från väggen utan att det man hör är ett flöde i rören. Ännu tydligare när man tog bort skenan och la örat emot. Det blir nästan som en flöjt som låter så pass att det går upp via trappen.

Dock så märkte jag nu att hålet är inte fyllt (mer än med slang och sladd) så det drar väldigt kallt när man tog bort skenan. Så antar att jag reklamerar det också så får de komma och kika på det.
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
M Matiost skrev:
Testade nu, ganska tydligt att det inte är resonans i den bemärkelsen att det låter från väggen utan att det man hör är ett flöde i rören. Ännu tydligare när man tog bort skenan och la örat emot. Det blir nästan som en flöjt som låter så pass att det går upp via trappen.

Dock så märkte jag nu att hålet är inte fyllt (mer än med slang och sladd) så det drar väldigt kallt när man tog bort skenan. Så antar att jag reklamerar det också så får de komma och kika på det.
Kollade papprena för min, rörlängd på min HZ25XKE är 3m (mätte precis) och rekommenderad minimum längd är 3m.

Det är samma för din värmepump (från panasonics hemsida):
Tabell med tekniska specifikationer för en utomhusenhet, inkluderar mått, ljudnivå och rörinformation.
 
M Martin_ skrev:
Kollade papprena för min, rörlängd på min HZ25XKE är 3m (mätte precis) och rekommenderad minimum längd är 3m.

Det är samma för din värmepump (från panasonics hemsida):
[bild]
Snyggt, tackar ödmjukast för den infon. Då har jag ju verkligen kött på benen för en reklamation! Har du länk till sidan så är det lätt att hänvisa till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.