Har sökt lite information om detta här på forumet och lite var stans men bara fått svar av typen "svårt" och "tänk efter före" men jag är helt övertygad om att jag som tidigare kan få hjälp av er på Forumet.

Den generella frågan är hur man fixar en ventilerad luftspallt när man sätter ny isolering i ett hus som är byggt utan luftspalter med sågspån som isolering.

I mitt fall så rör det sig om ett hus från -32 med brutet tak så att större delen av ytterväggen på övervåningen är det branta delen av taket. På ett par ställen finns kallgardrober som blir mycket kalla på vintern och i princip kyler hela övervåningen. Jag vill alltså sätta ny och tjockare isolering. Vad jag skulle vilja är då att få en luftspalt längst ut närmast yttertaket. Jag kan nu inte räkna ut hur jag ska få den ventilerad. På nederkanten skulle det behövas ett hål ner i "takutsticket" och på ovansidan skulle man behöva ha en öppen kanal till vinden. Har ni nått förslag hur jag ska till väga eller har jag tänkt fel och krånglat till det i onödan (inte första gången så fall ;))?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.