Vill gärna byta ut vår trälist som sitter mellan kakel och köksskåp. Hur ser utbudet ut vad gäller sådana här lister? Vill helst ha ek eller i värsta fall vit list.

Notera på bilden att det är som en liten kant som går över kaklet. Höjden är 5,5 cm.

Är inte så bevandrad på byggvaruhus. Vad exakt är benämningen på dessa lister, och var brukar man hitta dem på varuhuset? Letade lite på byggmax hemsida men hittade inte någonting. Förmodligen eftersom jag inte vet vad jag skall söka på..

Tack för hjälpen!
 
  • bild (14).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ingen mindre brädgård i närheten? Jag brukar köpa bulkmaterial på byggvaruhusen och gå till den mindre firman när jag behöver specialare, det är oftast inget problem att såga/fräsa/hyvla virket precis som man vill ha det.

Speciallist är ett klockrent exempel, ta med den gamla och be dom fixa till likadana i ek.
 
Har Fredells i närheten. Finns det någon möjlighet att det finns färdiga lister i rätt storlek och i olika material?
 
Fredells har alla lagerförda profiler på deras hemsida så det är bara att kolla om den finns inne. Om den inte finns inne är profilen som sådan inte direkt svårt att skapa med hjälp av planhyvlad ek och ett drag eller två med handöverfräsen.
 
Tack. Det var många profiler. Jag tror jag gått igenom allihopa - men ingen list ser ut som den som jag har (se bild i första inlägget).
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Redigerat:
Inte för att vara Tjalle Tvärvig men kakellister är ju nästan ute numera då i princip varenda svensk vill ha kakel ända upp till skåpen så det är inte alltför enkelt att hitta dem i affärerna faktiskt.

Dock går i princip allting att skaffa fram om man vill.
 
I länken jag skickade finns två kakellister listade (hehe) under ädelträsektionen. Såg minst två storlekar i EK. Sök på kakel i dokumentet så hittar du
 
myrstack skrev:
I länken jag skickade finns två kakellister listade (hehe) under ädelträsektionen. Såg minst två storlekar i EK. Sök på kakel i dokumentet så hittar du
Bl.a 15x57 som borde funka fint för TS ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.