Hejsan

Jag har flyttat in i en lägenhet och skulle vilja ha lite mer uttag.
Jag har kommit fram till att utanpåliggande dragning av kabel är det som är tillåtet för mig som hobbyperson när det gäller fast installation. Så jag åkte ock köpte mig en EKRK 3G1,5 kabel vilket jag kom fram till efter diverse läsning som jag tänkte dra och koppla in.

Så första frågan är:
Har jag valt rätt kabel?
Denna fråga flyter även in lite i nästa fråga pga att jag har läst på detta forum om "fuljord" som bara gör det värre. Det dom diskuterar är, om jag förstått det rätt, vad som händer om man kopplar jord till samma skena som nollan, det är det jag tror dom menar med "fuljord".
Qutoes/svar som jag funderat över och tycker är bra/informativa på den tråden är följande:
hempularen skrev:
Jag tycker du har fått en hel del svar på din fråga som inte alls bara är NEJ. Det handlar absolut inte om "paragrafrytteri" det handlar om praktisk elsäkerhet. I en anläggning med fuljord så räcker det med ett enkelfel för att du skall få en spänningsförande apparat, får du avbrott på nollan så blir de fuljordade apparaterna livsfarliga att vidröra.

Avbrott på nollan är inte så himla osannolikt som man skulle kunna tro. Har personligen varit med om just det felet här hemma OCH hos en kompis OCH hos en granne. Och jag är alltså inte elektriker.
mulpac skrev:
Om man bortser från bestämmelserna hamnar du förstås i ett allt mer svårbedömt läge om det är säkrare eller mindre säkert jämfört med ojordade uttag om du ökar arean på den gemensamma ledaren för skyddsjord och neutral. Jag skulle dock säga att det är en dålig idé att köra PEN efter centralen och är den dessutom under 6 mm² så börjar det bli riktigt pissigt. Bara för att centralen råkar matas med PEN finns det ju ingen anledning att göra det värre genom att fortsätta efter centralen med ännu tunnare PEN. Att det är farligt om/när den går av är också känt, vilket är en anledning till att man höjt kraven på dess area till minst 10 mm². Att bara mata en grupp med PEN är ju även olämpligt eftersom risken ökar att ett avbrott inte upptäcks direkt, utan felet ligger och väntar på att någon ska komma och ta på ett spänningsförande hölje. Blir ju nästan som de gamla trepoliga semko-donen där skyddsjorden överfördes via höljet. Sedan vill någon ha 220 Volt (som var den normala fasspänningen då) i änden av en lång skarvad kabel och kopplar mellan en fas och jord. Det glappar i skarven med semko-don, vilket gör att maskinen stannar, så någon går dit och tar tag i donen med varsin hand för att trycka ihop dem ordentligt, men det är 220 V mellan donen, så personen får strömmen rakt genom hjärtat och dör.
Jag gissar att du vill försöka förbättra säkerheten, så här är några idéer utan att uppgradera till en anläggning enligt dagens normer (vilket naturligtvis egentligen skulle vara det bästa och rätta) :

1. Fortsätt köra ojordat, men skydda gruppen med en jordfelsbrytare (låt helt enkelt fas och neutral till gruppen gå genom en jordfelsbrytare som alltså minst måste vara tvåpolig).
2. Försök att få fram en separat jordledare. Får den inte plats i röret, så försök att få fram den någon annan väg då. En separat jordledare ger betydligt bättre säkerhet eftersom du tål flera singelfel efter centralen; går jordledaren av saknas skyddsjord sedan, men det blir ingen omedelbar fara. Går neutralledaren av blir det stopp på gruppen, men det blir inga fler följdproblem (under förutsättning att det är en enfasgrupp förstås, är det fler faser inblandade är flytande nolla otrevligt eftersom det ger för höga spänningar vid osymmetriska laster). Går fasledaren av blir det stopp på gruppen, men inget farligt händer. Blir det kontakt mellan en fasledare och ett hölje ser jordledaren och säkringen till att det inte blir farliga spänningar på höljet under någon längre tid. (En risk med ledare som har dålig kontakt är förstås också att det kan bli överhettning.)
3. Kombinera 2 med jordfelsbrytare.
Så eftersom jag har köpt en jordad kabel skulle jag nu vilja ha hjälp att förstå min elcentral. Är det en riktig jord jag har? Så jag inte gör det mer osäkert när jag kopplar in min jordade kabel.

När jag drog av locket på säkringsskåpet ser det ut så här:
1_mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2_mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3_mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4_mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5_mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till att börja med kanske vi ska ta upp följande:
1) Råttbo! JA!
2) Det uppe till höger som är en kabel med hölje som går in i ett pex-rör har jag lyckats lokalisera till att det enda som påverkas när jag tar ut den säkringen är handduksvärmaren i badrummet som finns precis bakom denna vägg. Badrummets byggdes om i samband med stambytet har jag fått berättat så detta är gjort av en elektriker även om det kanske inte ser ut så :) Vi kanske ska kalla den som gjort det "elektriker" helt enkelt för som jag har förstått det efter diverse läsning drar man inte kablar med isoleringen kvar inuti ett pex-rör. Men det kanske är okej i vissa fall, vad vet jag.
3) Vi har en kabel som är utanpåliggande inkommande från vänster i bilden. Denna sattes upp när de installerade fiber-bredband i denna lägenhet och den kabeln går bort till ett vanligt singel-uttag vilket sedan driver bredbandsgrejen ovanför dörren. Kommer ha en fråga på den här senare.

Okej, tillbaka till områdena jag funderar över:
Jag har 3 svarta och 2 röda inkommande. (bild 1)
Den ena röda går till Noll-skenan.
Den andra röda går till vänster direkt och sitter på själva skenan som håller upp det hela (bild 2) och därifrån går det en grön/gul jordkabel upp på baksidan som jag har svårt att avgöra exakt var den går men är till 99.9% säker (har tittat från många vinklar) på att den går till den lilla biten som sitter på Noll-skenan och är märkt med jordtecknet (bild 5).
På bild 2 ser man en tjock röd in (som vi nämnde ovan) samt den grön/gula kabeln (som vi nämnde ovan) men det är också två, lite smalare, röda om lämnar denna plats. Den ena rör sig in i ett tjockt rör där det även går in 3 svarta och en grå. Det är med all säkerhet spisens 3-fas koppling som det handlar om. Den andra röda går också upp i ett rör tillsammans med 3 andra kablar varav 1 svart, 1 vit, 1 grön/gul som kommer från "jord-fästet" (bild 5). Det förbryllar mig lite, varför kör man upp dubbel jord?
Det var mitt säkringsskåp.

Vad jag undrar över, kan jag koppla in min jordade EKRK 3G1,5 kabel på jord, nolla och en fas (tänkte ta den längst upp till höger) och allt är frid o fröjd. Det känns som det är bra, ingen fuljord när jag har två röda in va?
Sen undrar jag över kabeln som bredbandsfolket har dragit in:
Den har ett jordad uttag, den har en kabel med jord men de har inte fäst jorden utan bara fas och nolla. Är det pga att man inte ska ha jordade och ojordade uttag i samma rum? Jag menar jordkabeln finns där och hänger några centimeter från "jord-fästet" men den är inte kopplad.

Jag förstår mer och mer när jag läser, men inte allt. Så om någon även vill svara på dessa grundläggande frågor blir jag också nöjd:
1) Hur fungerar det att man kopplar "jordfästet" på Noll-skenan?
Varför blir inte det fuljord? Jag menar allt är ju metall, varför leder inte den skruven där man kopplat fast "jord-fästet" som sitter på Noll-skenan vidare eller tar upp ström som går genom nollan? Det är mystiskt för mig.
2) Jag läser PEN, PE+N ibland och i mitt huvud tänker jag fas + nolla och tänker på skenorna men förstår inte riktigt vad som vill sägas när det skrivs eller om det är det jag tänker på. En förklaring av begreppet PEN skulle önskas :)

Till sist vill jag bara tacka om du har läst hit, det blev en lång post detta!
 
Redigerat:
Du får inte installera något som helst utan behörighet. Du snackar utökning av befintlig installation och då krävs alltid behörighet. EKRK får förläggas utanpåliggande i torra utrymmen så kabeln är OK. I din central er det ut som att det sitter jord längst ner till vänster med ringkabelskor (röd och gröngul). Jag tror du bör anlita en elektriker för dina frågor indikerar att du inte gjort det här förr. Plus att en ny central med riktiga plintar för nolla och jord inte är fel. Och en jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
popelollole och 3 till
  • Laddar…
jockeee skrev:
Jag har kommit fram till att utanpåliggande dragning av kabel är det som är tillåtet. Har jag valt rätt kabel?
Ja, om det förläggs utanpåliggande hela vägen.

jockeee skrev:
fuljord - Det dom diskuterar är, om jag förstått det rätt, vad som händer om man kopplar jord till samma skena som nollan, det är det jag tror dom menar med "fuljord". Är det en riktig jord jag har?
Ja, du har en riktigt skyddsjord i centralen. Se mer nedan.

jockeee skrev:
2... drar man inte kablar med isoleringen kvar inuti ett pex-rör. Men det kanske är okej i vissa fall, vad vet jag.
Det är tillåtet, även med EKRK fast då bara korta sträckor genom vägg.

jockeee skrev:
Jag har 3 svarta och 2 röda inkommande. (bild 1) Den ena röda går till Noll-skenan. Den andra röda går till vänster direkt och sitter på själva skenan som håller upp det hela (bild 2)
Detta kunde ha gjorts bättre. Jordansluten på centralens fäste nere till vänster är till för att jorda centralens metalldelar, ingenting annat. Det är ingen PE-plint som man ska använda för gruppledningar.

Det kan vara rätt så långt att centralen jordas ifrån mätarskåpet som du har under, därav två röda. Det kan finnas en tanke bakom detta för att säkerställa att centralen är skyddsjordad mot mätarkapslingen vid arbete i centralen. Men centralen kan lika gärna jordas från sin egen PEN-plint.

Är bara anslutningarna bra så är det ingen fara. Det är ju brist på lediga anslutningar på PEN-skenan och den lilla jordryttaren.

jockeee skrev:
Den andra röda går också upp i ett rör tillsammans med 3 andra kablar varav 1 svart, 1 vit, 1 grön/gul som kommer från "jord-fästet" (bild 5). Det förbryllar mig lite, varför kör man upp dubbel jord?
Uppmärksamt av dig, låter lurigt. En av ledarna kan vara nolla och den andra skyddsjord. Färgerna är ju inte mycket att gå efter i denna central. Har du möjlighet vore det bra om du följde upp denna kabel och kollar hur det ser ut i andra änden.

jockeee skrev:
Vad jag undrar över, kan jag koppla in min jordade EKRK 3G1,5 kabel på jord, nolla och en fas (tänkte ta den längst upp till höger) och allt är frid o fröjd. Det känns som det är bra, ingen fuljord när jag har två röda in va?
Det blir bra. Men du får inte, det har Anders redan talat om :( .

Se bara till att alla ledare sitter bra. Det är egentligen inte tillåtet med flera ledare under samma skruv i denna typ av central.

jockeee skrev:
3) Vi har en kabel som är utanpåliggande inkommande från vänster i bilden. Denna sattes upp när de installerade fiber-bredband i denna lägenhet och den kabeln går bort till ett vanligt singel-uttag vilket sedan driver bredbandsgrejen ovanför dörren. Kommer ha en fråga på den här senare.
Den har ett jordad uttag, den har en kabel med jord men de har inte fäst jorden utan bara fas och nolla. Är det pga att man inte ska ha jordade och ojordade uttag i samma rum? Jag menar jordkabeln finns där och hänger några centimeter från "jord-fästet" men den är inte kopplad.
Har du jordade eller ojordade uttag i lägenheten? Är alla andra uttag ojordade så ska även detta uttag vara ojordat (utom vid diskbänken). Har de monterar ett jordat uttag (allt med jordbleck) så är det fel. Det är även fel rent allmänt att montera ett jordat uttag utan att ansluta jorden.

jockeee skrev:
1) Hur fungerar det att man kopplar "jordfästet" på Noll-skenan?
Varför blir inte det fuljord? Jag menar allt är ju metall, varför leder inte den skruven där man kopplat fast "jord-fästet" som sitter på Noll-skenan vidare eller tar upp ström som går genom nollan? Det är mystiskt för mig.
2) Jag läser PEN, PE+N ibland och i mitt huvud tänker jag fas + nolla och tänker på skenorna men förstår inte riktigt vad som vill sägas när det skrivs eller om det är det jag tänker på. En förklaring av begreppet PEN skulle önskas :)

Till sist vill jag bara tacka om du har läst hit, det blev en lång post detta!
Begreppet fuljord finns endast i gruppledningar efter centralen. På sätt o vis kan man säga att det finns fuljord i centralen i form av en gemensam plint för N pch PE. Men den är inte ful, så är det tillåtet, dvs det är tillåtet med en gememsam PEN i huvudledningar.

In till din elcentral har du alltså en kombinerad ledare för nolla (N) och skyddsjord (PE). Den kallas därför PEN och systemet kallas TN-C. Eftersom det är dåligt om den går av ställs det krav på den, bl.a att den ska vara minst 10 mm2. Sedan får man anta att den är monterad av en skicklig yrkesman med minska möjliga risk för avbrott.

PEN-ledaren ska kopplas till PE-skenan i centralen. Denna skena förbinds med N-skenan, och därigenom får du plötsligt en separation av PEN till N pch PE. Detta system kallas TN-S. N och PE får därefter aldrig kopplas ihop igen, utan man måste använda TN-S i fortsättningen.
 
+1 på det Anders, en ny central står faktiskt på önskelistan, nåt mer lättarbetat ;), och framför allt vackrare och modernare än den som sitter idag. Ska boka en elektriker på det till nästa månad så det blir ordning i röran.

Bo, väldigt tacksam för att du lär mig att förstå mer än jag gjorde innan. Lärorikt och gött!

Det stämmer att mitt hem har ojordade uttag, så då blev det dubbelfel från bredbands-gubbarna för dom har gjort som du beskrev det, jordat uttag med jordkabel som bara är ansluten på fas och nolla (jord hänger löst).

Japp kort och gott, elektriker får ordna upp i oredan så kan jag komma efteråt och titta (och pilla och mixtra!) för att se hur man ska göra :) Kombinerat med elinstallations-faktaboken + tiden jag tittar på hans lösning (lärlingstid) är jag nog snart en professionell hobbyelektriker!!

Skämt åsido, tack för info:n.
Jag vet att det kan vara farligt, jag har känt på det en gång, inte nu men för några år sedan då jag blev bränd på handen. Det var ett inget stort brännmärke som uppkom på knogen men känslan efteråt minns jag. Det var inte i många sekunder, det var säkert inte ens en, som jag var i kontakt med en fas i en central men jag minns ett bröööl från mina lungor utan dess like och att det kändes som en evighet men sen återfinner mig chockad ståendes på golvet igen :) Hade kopplat igång det igen och glömt att jag gjort det när jag kom på att "jag skulle bara" någonting som jag inte minns vad det var. Jag hade respekt innan, nu har jag mer respekt, men är fortfarande lika tankspridd. Haha. Elektriker kanske inte är någon dum idé.
Men med det sagt tycker jag det är en bransch som säkert skulle tjäna på mer öppenhet över hur dugliga lösningar ska se ut och hur man gör dom. Men så kan man säga om mycket, det är mycket man vill veta mer om. Och det är därför jag gillar det här forum:et. Ni berättar hur och varför saker fungerar som dom gör om ni kan det. Gillar den öppenheten. Som information ska vara, fri för oss som gillar att leka fackmän även när vi bara gör småsaker, så att det ser ut som en fackman har gjort det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du gör helt rätt i att låta en elektriker byta denna central.
 
Ska du skrota elcentralen så tar jag gärna emot de otroligt snygga propphuvarna (de i porslin som säkringen sitter i) Betalar givetvis frakt.
 
Japp det blir skrot i mina ögon, ska komma ihåg att säga till elektrikern att spara dom när det väl blir dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.