H
Har här i dagarna köpt två helskåp kyl och frys. Ljudnivån är bra mycket högre än vad jag trott både på kyl och frys. Märke samsung. De är helt fristående från resten av köket och alltså inte inbyggda, Kanske förvärrar ljudet? Man förväntade ju sig att nya skåp ska låta betydlig mindre men upplever det som att dessa låter mer än våra gamla fr -04( som vi ju bytte dels pga högt ljud!)
Frysen är självavfrostande och fläkten på frysen går i princip hela tiden. Fläkten är av max 20 minuter under en timme.

Är det någon med liknande erfarenheter?:confused:

Man lägger massa pengar på detta och trist när det blir till en besvikelse. Men verkar som alla nya skåp låter lite mer? Visserligen hade man kunnat valt en icke självavfrostande frys för att slippa fläkten men inte visste man att fläkten skulle stå och gå hela tiden?
 
BirgitS
Vad står det i specifikationen att ljudnivån ska vara?

Om du har samma väder som jag så är det varmt och fuktigt inne vilket ökar påfrestningen på frysen, men jag tycker du ska ringa Samsungs/butikens support och prata med dem för det kan ju också vara så att tätningslisten till frysen inte är tät.
 
Kolla att de står i våg, fötterna kan behöva justeras, sådant kan också påverka ljudet.
 
Vi hade precis samma problem på våra electroluxskåp från 2015. Fick kompressorerna på båda utbytta på garanti. Blev mkt tystare.

Sen lade vi om golvet med nytt flytspackel. Visade sig att underlaget till golvet inte var jämnt under dem. Så sviktade en del under tassarna hur man en justerade. Nu är det mkt tystare.

Du kan testa om skåpen står stabilt genom att dra i dem. Gungar de?
 
Vi bytte till en Samsung kyl/frys-kombo för några år sedan. Gjorde samma erfarenhet: det lät mkt mer än tidigare, men varierande, förmodligen pga autoavfrostn. Har nu vant oss och tänker inte lika mkt på det, men visst, stundtals är det störande höga ljud.
 
H
Uppdaterar nu lite i denna tråd. Efter att ha tjatat och jagat efter samsung support har vi fått en ljudguide utskickad. Denna hade jag redan hittat själv på nätet för flera veckor sedan. Jag får dock inget svar på hur ofta en fläkt på frysen normalt brukar gå.
Tätningslisten på frysskåpet är till viss del böjd och de skickar ut en ny. Om vi ändå har problem erbjuder de tekniker men att vi får stå för kostnaden om allt är normalt.
Kylskåpet har blivit mycket tystare. Verkar varit nån anpassning på några veckor vilket supporten även sa.
 
Ja, anpassning. Det går åt båda hållen alltså. Visste inte att kylskåp hade en inlärningskurva för sin funktion, eller är det något annat som anpassar sig?
 
Kanske du som anpassat dig. När ventilationen på jobbet stängs av kl 18 är det en befrielse. Under arbetsdagen tänker jag inte på ventilationen.
 
H
JohanLun skrev:
Kanske du som anpassat dig. När ventilationen på jobbet stängs av kl 18 är det en befrielse. Under arbetsdagen tänker jag inte på ventilationen.
Troligen har man som du säger anpassat sig men kylskåpet brummade rejält första dygnet. Nu låter den betydligt mindre. Var lite orolig till en början :|. Fläkten i frysen går ofta. Har dock börjat tänka bort den lite faktiskt. Men när man väl tänker på den är det tröttsamt.
 
H
Oldboy, Ingen aning...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.