Tvättmaskinen har en kran för att stänga av vattnet då tvätt ej pågår. Kranen är tät då den är stängt, droppar en hel del då den är halvöppen och dropppar lite mindre då den är helt öppen.

Kan den enkelt renoveras, eller ska man köpa ny kran?

Så här ser den ut:
6823160171_560c823294_z.jpg
 
Droppar mellan kromade muttern och plasthuven? Då går det att byta kranöverdelen, kranbröstet. Komplett med kägla ligger det nog runt 100-lappen skulle jag tro. Googla kranöverdel så hittar du nog en bild hur det ser ut
 
Korrekt, under plasthuven droppar det. Kranöverdel kostar 115 kr på ClasOhlosn ser jag nu.

Jag åker och köper en nu.
 
Ha ha, det här är ju löjligt. Jag åkte iväg till tyska byggvaruhuset och köpte kranöverdel. (Plus lite annat, lyckligtvis...)

När jag kom hem plockade jag fram verktyg men hittade inte gängtejpen. Efter några minuters rotande på vinden hittade jag gängtejpen, och - ta da - fyra stycken kranöverdelar (nya, i oöppnade förpackningar.) De har väl skaffats för 15 år sedan, men aldrig använts.

Bytet är klart. Nu återstår att lämna tillbaka dagens inköp.
 
Ibland ska man ha tur. Men egentligen ska du inte behöva nån gängtape då det ska följa med en packning som tätar.
 
Jasså, jag fegar visst och kör med gängtejp i onödan. Men det kan väl inte skada?
 
Nejdå, e de tätt så är det bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.