Hej

Jag och min tjej köpte oss hus för 2 månader sen.
Vårat första hus och bägge är lite nybörjare på denna fronten.

Har en fråga om grund plattan under källaren.

Huset är byggt 1988/89 1,5plan + källare

Källaren är oinredd men vissa betongväggar finns som skapar fina sektioner (ca 100kvm stort)

Vi tänkte inreda källaren till (hobbyrum, biorum, tvättstuga, vin källare) men då man läser alla tidigare trådar så snackas det om isolerad golv eller inte?

Hade gärna velat få svar på detta då man vet om målning,värme,tätskikt och klinkers skulle funka.

Källaren var ganska kall då det inte finns nån element där nu.
Men vet detta.. under plattan finns det nånform av svartmatta/duk som går hela vägen under + upp till marknivå + frigolit plattor under hela golvet och väggarna som ligger under jord.. Dränerings slangarna är rena och fungerar bra. då det finns lock på varje hörn av huset som gör att man kan se ner i slangarna och spola rent dom. + att det är rejält med grus/singel runt hus grunden.

Kan detta vara en bra grund för att inreda källaren?

Källaren har även 2 brunnar (utan pump) då brunnen ligger lägre ner på tomten.. tomten har rejäl lutning.

/Kimmo & Tone
 
Låter som en bra start ja. Din svarta duk är troligen platon eller liknande som ser till att hålla betongen så torr som möjligt från inträngande fukt.

Måla kan man göra. Det finns särskilda färger som andas så de är bra då de garanterat inte stänger in fukt. Klinkers går bra de med. Vill ni ha golvvärme under så vågar jag inte svara på hur man gör det på bästa sätt.

Tätskikt ska du vara lite försiktig med under jord men jag ser inget i det du nämner som klassas som våtrum så det bör inte vara nått problem det heller
 
Tack för svaretd^_^b

Jo det är en dusch hörna där nere idag och så står det en fristående Tylö Bastu rätt på betongen.

Meningen är väl och att bygga väggar runt och skapa sitt egna lilla relax spa:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.