HJÄLP!
Jag har ett litet 1 1/2-planshus byggt 1929. Det är relativt litet 91 kvm, 2.5 rum o kök och värms upp med vedpanna i köket (sk kökspanna). Vattenradiatorer och varmvattenberedare värms upp med pannan.

I helgen gick pannan sönder så huset är kallt. På varmvattenberedaren sitter en elpatron som reserv så varmvatten finns. Hantverkare har kontrollerat och pannan måste bytas ut. Eftersom den är placerad i köket så har vi en önskan om att hitta en "snygg" modell där man kan se elden genom en glaslucka el liknande. Jag vill passa på nu när vi ändå måste byta ut den gamla.

Finns det några alternativ till kökspannan som skulle fungera i mitt lilla hus? Värmekällan (kamin, kakelugn, braskamin?) måste ju kunna kopplas ihop med vattenradiatorer o beredare? (Jag är medveten om att det kommer kosta en hel del.)
Alla erfarenheter är välkomna!
/Anette
 
det finns någon som ser ut som en kakelugn, Sandugnen tror jag att den heter. Undrar om inte DN hade en artikel om en sådan häromveckan.

Annars så ska det finnas kaminer med inbyggda vattenslingor.

Harsjälv en liten Tirolia kökspanna kopplad till en elpanna med inbyggd beredare. Det funkar kanon där elpannans 240L funkar som en liten miniacktank. Bor i 75 kvm och när det ligger på några minusgrader så räcker det att elda ungefär var 5:e timma men en rejäl vedlår rekomenderas!

Skogstomten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.