Hejsan, vi har rivit vårt gamla kök och håller på att installera ett nytt men har inte vågat köpa en köksblandare än för vet inte riktigt vad som passar, tog foto på våra befintliga rör.

Skulle någon av dessa köksblandare passa nedan?
Står att anslutning vatten 10 mm men jag har typ 14mm eller misstålkar jag det? Ser G 1/2, G 3/8 på nätet när man tittar på blandare men förstår inte riktigt om jag har nått sånt.

Tapwell Ringo RIN 184
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ringo-rin-184/p-1109172-944758#productReviews
Tapwell Ringo RIN 984
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...d/koksblandare-tapwell-ringo-rin-984/p-944757
 
  • Mätning av rördimension med guldmåttband, installation av VVS, fokus på första centimetern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mäter diameter på grå rörände omgiven av blå skyddshylsa och svart tejp mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk anslutning med gänga, fastklämd på blå plastslang, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två avskurna, blåa sladdar med metallkopplingar mot en suddig vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan de va så att jag har 3/8 ?
R10 3/8" 15mm 17mm
 
ullberg
Det där at vatette kulventiler (aka ballofix även om det är ett märke snarare än produkt), de blandare du länkar till står anslutning 10mm dvs slät rörände med 10mm diameter.

För att koppla ihop dessa behöver du kopplingsmutter och klämring alt förminskning. För att veta om det ska vara klämring eller förminskning behöver du veta innerdiametern på dina kopplingar, dvs diametern nedanför den koniska delen av kopplingen, om 10mm är det klämring (10mm) och om 12mm är det förminskning (12x10) du ska ha. Vatette finns på exv hornbach men det är ett vanligt märke så finns andra alternativ om du inte har någon hornbach i närheten.

/U
 
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Det där at vatette kulventiler (aka ballofix även om det är ett märke snarare än produkt), de blandare du länkar till står anslutning 10mm dvs slät rörände med 10mm diameter.

För att koppla ihop dessa behöver du kopplingsmutter och klämring alt förminskning. För att veta om det ska vara klämring eller förminskning behöver du veta innerdiametern på dina kopplingar, dvs diametern nedanför den koniska delen av kopplingen, om 10mm är det klämring (10mm) och om 12mm är det förminskning (12x10) du ska ha. Vatette finns på exv hornbach men det är ett vanligt märke så finns andra alternativ om du inte har någon hornbach i närheten.

/U
Tack för ditt svar. Kollar jag tapwells monterings anvisningar står de 10 mm alt. 3/8 därför jag tänkte att de kanske hade funkat ändå. Tror jag har R10 3/8 15mm innermått / 17mm yttermått där på kopplingen i bilden.

Installation manual for kitchen faucets, technical drawing, multiple languages, company information, safety standards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.tapwell.se/storage/7A436D57B3CF1D076D7C2E2A3ABB3C44384C76E17EB35D4AF011505A535FAD5A/11edf498ebd24dbe94ea80f5d289e01d/pdf/media/298981e28c1146ea9c788a88635c03e1/MDB1-230214-4 språk.pdf
 
ullberg
Om blandaren faktiskt slutar med mutter (verkade dock inte så när jag läste egenskaper på sidorna du länkade) bör gängan passa. Du ska dock i så fall komplettera med en vatette planadapter så att packningen i muttern får en plan yta att täta mot, kan bli tätt ändå men risk att den lite vassa kanten som klämringskonan ger upphov till över tid skär sönder packningen i muttern

/U
 
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.