Hejsan,


Jag har kollat runt lite efter en klippare och har fastnat för Stiga 520/527 och Robomow RS630.

Min trädgård:
Cirka 800m2 gräsmatta.
Lite små gropar här och där.
Inget komplicerat så som öar och knixiga partier utan raka linjer överallt.
Jag har lite fall-grenar samt att grannen har en stor Lönn och mycket ramlar ner hos mig :/

1:
Är stålblads klipparna att föredra eller skulle det även fungera med rakbladsklippare?
Vill absolut inte ha knivblad i trädgården då barnen är ute och springer mycket.

2:
När det gäller Stiga, är det dumt att köpa en 520 som är beprövad fast med äldre teknik än en 527?

3:
Klarar klipparna av Lönnbladen eller bör jag kratta bort dem först?

Tack på förhand :)
 
OpiMaza
Hej
Ska försöka att svara på två saker iallafall

1: Stålblad är som du säger tåligare än "bladmodellen" men å andra sidan så är nog ljudnivån högre, det gäller nog inte alla men åk gärna till en butik och se/lyssna.
3: Lönnblad ska nog inte vara något problem med båda modellerna av knivar så länge det inte ligger drivor/högar av löv.
 
Jag valde själv 520 just pga knivarna. Har ingen erfarenhet av hur tåliga rakbladen på ex. HQ är. Men eftersom vi har både fallfrukt och gamla ekar som tappar döda grenar då och då så kändes risken för stor att det skulle kunna hamna rakbladsdelar i gräsmattan. Vår klippare har tuggat sig igenom allt vi inte hunnit städa undan själva. Råkade t.om. bevittna när den körde över en 3cm sten. Small till rätt ordentligt och stenen rullade iväg ca 2 meter (blev inte den dödsprojektil jag trodde). När jag kollade knivarna sen så syntes visserligen ett jack i eggen. Men ett drag med vinkelslip så var den som ny. Så ur den aspekten tycker jag det är en fördel med riktiga knivar.

Sen låter den med all säkerhet mer än rakbladsklippare. Har aldrig stört mig på det men det är nog bra att kolla demomaskiner för att se hur man själv upplever det. Vill man tänka positivt kanske det t.om. är bra att klipparen inte ljudlöst kan smyga sig på när barnen sitter på gräsmattan?

Har också lite gropar precis som du men har aldrig varit med om att den fastnat pga det.

520 och 527 bygger på samma grundteknik. Men 527 har dubbla batterier, säkerhetshandtag och larm som standard. Om du inte har problem med överfullt bankkonto hade jag valt 520 av dom två.
 
Är i samma tankar. Själv var jag helt inne på Robomow RS630 men har nu fastnat för Vikings nya iMow MI 632. Den har en biokniv som verkar tåla en hel del. Samma pengar som en Stiga 520 men tar upp till 3000m2.
 
Inte för att vara sådan, jag känner dåligt till vikings maskin, men intressant specifikation jämfört med tex Stiga 520. Ungefär samma klippbredd, betydligt kortare klipptid och ändå ska den klara 1100kvm till? Den måste ju vara otroligt snabb när den kör på gräsmattan och enligt de filmklipp man sett är så inte fallet. Har jag missat någon funktion som gör maskinens effektivitet.

(att jämföra med så säger man att autoclip 520 har en kapacitet på upp till 300kvm/h. Intressant att se vad Vikingmaskinen har)
 
boltis skrev:
Inte för att vara sådan, jag känner dåligt till vikings maskin, men intressant specifikation jämfört med tex Stiga 520. Ungefär samma klippbredd, betydligt kortare klipptid och ändå ska den klara 1100kvm till? Den måste ju vara otroligt snabb när den kör på gräsmattan och enligt de filmklipp man sett är så inte fallet. Har jag missat någon funktion som gör maskinens effektivitet.

(att jämföra med så säger man att autoclip 520 har en kapacitet på upp till 300kvm/h. Intressant att se vad Vikingmaskinen har)
Håller med helt och hållet. Nu har jag bara ca 1500kvm här hemma så det borde den klara :). Finns väldigt lite info om den och min lokala återförsäljare vet lika lite som jag. Men jag tycker den verkar vara en helt klart intressant produkt.
Gillade verkligen LCD:n på den efter att ha tittat på installationsvideon, stor och verkar hyfsat enkel att sköta. Men man vet ju ingenting om driftsäkerheten ännu.
 
Vi har provkört Vikingen några dagar på jobbet och den är helt klart intressant. Oerhört tyst för att vara knivmodell, enkel och känns gedigen. Den klipper snabbt, men jag tror att 2000 kvm är mer realistiskt om man inte bara har helt öppna gräsytor.

Går inte att jämföra med de tidigare Viking som de köpte in och brandade, det märks att det är en viktig satsning de gör.

Vi ser det fortfarande som ett komplement till vårt huvudmärke Husqvarna, t.ex. för de med tallkottar i trädgården, men det är kul med lite nyheter. Däremot tror jag det tar ett tag att bygga upp det kunnande och den åf-support som Husqvarna har, det kräver en oerhört målinriktad satsning och det känns som att det är först nu Husqvarnas konkurrenter börjar förstå hur pass viktig robotmarknaden kommer att vara om några år.
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Ahaa..... Jag trodde att 520 var förra årets modell och 527 senaste tekniken.
Då funkar ju en 520 ändå.

Följdfråga:
Vet att dessa låter lite mer och bladen snurrar i 4000/3000rpm
Kan man ställa så att den snurrar ännu lägre t ex 2700rpm?
 
3000 rpm är det lägsta värdet, men du kan ställa så att den alltid håller sig till det och inte varvar upp varvtalet..
 
Ni som vet att robotklipparna med kniv låter mer. Har ni lyssnat på dom utan knivskydd monterat?
Eller har ni lyssnat alls i verkligheten?
Jag har en 520, som jag inte har något knivskydd på. Jag tycker att den är väldigt tyst.
Tycker att diskussionerna runt ljudet från kniven är väldigt överdrivna.
Tycker mer att man hör drivmotorer än kniven.
 
Patrik N skrev:
Ni som vet att robotklipparna med kniv låter mer. Har ni lyssnat på dom utan knivskydd monterat?
Eller har ni lyssnat alls i verkligheten?
Jag har en 520, som jag inte har något knivskydd på. Jag tycker att den är väldigt tyst.
Tycker att diskussionerna runt ljudet från kniven är väldigt överdrivna.
Tycker mer att man hör drivmotorer än kniven.
Ja, det är ju rätt att totala ljudvolymen är ju det som betyder något. Vad innebär att köra utan knivskydd :eek: låter lite riskabelt eller gör det ingen nytta?
 
MBygga skrev:
Ja, det är ju rätt att totala ljudvolymen är ju det som betyder något. Vad innebär att köra utan knivskydd :eek: låter lite riskabelt eller gör det ingen nytta?
Det är ett plastskydd som sitter runt knivens ytterdiameter.
Som ett extra skydd ifall man råkar få in tårna eller något under klipparen.
Men för stor tilltro skall man inte till knivskyddet, det går att göra illa sig ändå.
Har man småbarn kanske man vill skyddet där.?
 
Hmm, var det inte någon i Stiga tråden som satte någon tejp på knivbladen och fick den till att bli betydligt tystare?

Är det någon som har testkört både RS630 och 520?
Vet inte riktigt vilken jag skall satsa på?! Lutar dock lite åt Stiga.
 
Patrik N skrev:
Ni som vet att robotklipparna med kniv låter mer. Har ni lyssnat på dom utan knivskydd monterat?
Eller har ni lyssnat alls i verkligheten?
Jag har en 520, som jag inte har något knivskydd på. Jag tycker att den är väldigt tyst.
Tycker att diskussionerna runt ljudet från kniven är väldigt överdrivna.
Tycker mer att man hör drivmotorer än kniven.
Ja! farsan har en wiper (samma som stiga 520) den kör han utan knivskydd och den låter förjävligt i mina öron medans han inte störs alls av den, och det är väl det som är pudelns kärna, det är väldigt olika hur man uppfattar ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.