Mikael_L
Idag gick det ett bra program i SVT2, Forum.
Forum är ett långt program på förmiddagen, men idag kl 12 till 14 var det vetenskapsakademin som hade ett seminarium (eller vad man nu kallar det) om nybyggd kärnkraft.
Man gick igenom Gen IV, SMR, omvärldsläget idag, teknikläget, prognoser, priser, vad politiker måste göra osv.

Förvisso 2 timmar långt, men ett bra program att se ifall man är intresserad av ny kärnkraft i Sverige. Med tunga namn och åsikter, fritt från politiker och deras jams och trams.
https://www.svtplay.se/video/jp9EY4r/forum/idag-09-00?position=11047&id=jp9EY4r
Jag hoppas jag fick till länken med start i rätt tid, annars får du gå fram ca 3 timmar om det startar från början.
Jag har själv inte sett hela, jag råkade slå på när det gått ett tag, så jag ska ta det från början ikväll, eller till helgen eller så ...


Ett par timmar innan i samma program var det konjunkturinstitutets miljöekonomiska rapport, vilket låter tråkigt, men kanske lite spännande då de gnuggar kristallkulan t.ex. över vad fossilfri framtid kommer medföra.
Den har jag inte sett alls, förutom ett par minuter här och där. Är långt ifrån säker på att jag kommer kolla det också, men kanske. Men jag passar åtminstone på att tipsa ifall någon är intresserad av hur vi kanske får vår framtid.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En liten rolig grej, lite mot slutet i inslaget i Forum, var att alla experter, kärnkraftsvänliga, kärnkraftsförespråkare, fick svara på lite frågor.
Så kom frågan om ansvar för effekttillgång, svängmassa och sånt, och om det borde ges betalt för det.
Och på en direkt fråga ifall den nya kärnkraften behövde sådant stöd, sådan subvention, så blev det en lite smått pinsam tystnad ett tag. :)

Men jag gör ingen stor poäng av det ändå, (läs, nu vill jag avdramatisera) det var såvitt jag kan bedöma bra och förnuftigt folk med där, som vet vad de talar om och kan klart se både fördelar och nackdelar och de vet vad politikerna måste göra.
 
Vi har ju en svensk som håller på med blykylda SMR. Företaget Blykula. En KTH-forskare som jag fick förmånen att lyssna till för en tid sedan. Jag tror ny kärnkraft kommer bli nödvändigt och kanske är SMR vägen framåt.
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Vi har ju en svensk som håller på med blykylda SMR. Företaget Blykula. En KTH-forskare som jag fick förmånen att lyssna till för en tid sedan. Jag tror ny kärnkraft kommer bli nödvändigt och kanske är SMR vägen framåt.
Ja deras pågående projekt beskrivs i programmet också.
Det var väl 3 parter inblandade, varav blykalla är en. De siktar ju mot gen IV, därför har de en annan tidshorisont än de som vill bygga SMR i gen III+
 
Ska man vara petnoga är inte deras första design en riktigt G4 iom att bränslecykeln inte är sluten.

Nu är det ganska rimligt att man första gången man kör bly tar ett perfekt bränsle första gången/gångerna man bygger utan man får ta det i ett senare steg.

Bränslet som sånt har en mindre påverkan på livscykeln.
 
Man kan undra var kunskapen blivit av!
Varför kan man inte det idag ???

Med början på sent 60-tal satte Sverige spaden i jorden och konstruerade en helt ny kärnteknik BWR. en reaktorer utan värmeväxlare!
Vatten som omger uranet gick direkt till en tät turbinen som STAL-LAVAL konstruerade och byggde åt Oskarshamn 1-2 samt Barsebäck 1-2.
Sandviken Stål AB tog fram ett rostfritt stål som inte oxiderade trots hett reaktorvatten på en sida och salt havsvatten på andra sidan i kondensor. ASEA konstruerade ny högspännings generator O.S.V.
Sverige byggde 12 st. ”Atomkraftverk” på 13 år med en byggtid på 4-5 år / kärnkraftsblock.

Det är en schematisk illustration av ett värmesystem med panna, växlare, ackumulatortank och radiatorslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns bara 3 länder som tagit fram egna kärnkraftverk.
USA med PWR högtryck.
Ryssland med grafitmodererade.
Sverige med BWR lättvattenreaktor.

Alla andra kärnkraftverk är kopior av dessa 3 konstruktioner.
 
Redigerat:
C
L Leif i Skåne skrev:
Alla andra kärnkraftverk är kopior av dessa 3 konstruktioner.
Du får det att låta som att BWR skulle vara en svensk "uppfinning", men BWR-reaktorn utvecklades i USA av General Electric på 50-talet. Möjligen är ASEA de enda som framgångsrikt lyckats ta fram en egen kommersiell BWR utan licens från GE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.