Hej,

Gräver ut källaren. Ska dela av källaren och sätta en ny vägg. Behöver då gjuta en sula där den nya väggen ska stå och muras upp med lättklinkerblock.

Kan jag gjuta sulan med grovbetong C20/25 + armeringsjärn eller blir det för klent? Borde jag använda C32/40 istället?

Det är ju en duktig prisskillnad på dessa, därav frågan.
 
Någon som vet? :)
 
R
Spelar nog inte så stor roll sort på betong av dom två , bara sulan är bred och tjock med järn i så den kan flyta på underlaget som ska vara rätt stumt
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack, ja även om det är C20/25 så klarar det väl ändå mer än 5mpa i tryckande last. Muren ovanför blir Leca och den har väl 3-5 mpa
 
R
Se bara till att sulan blir hyffsat bred kanske 20 cm utanför vägg ,så den kan bära trycket utan att röra sig neråt , fast mark under 2 st 12 järn under med blivande vägg om fördelar lasten och trycket .
Sulans tjocklek min 10 -15 cm med järnen i ca 5 - 7 cm från underkant av sulan , det är där ev brott blir , tänk själv när du bryter en bräda , flisorna blir på undersidan
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Se bara till att sulan blir hyffsat bred kanske 20 cm utanför vägg ,så den kan bära trycket utan att röra sig neråt , fast mark under 2 st 12 järn under med blivande vägg om fördelar lasten och trycket .
Sulans tjocklek min 10 -15 cm med järnen i ca 5 - 7 cm från underkant av sulan , det är där ev brott blir , tänk själv när du bryter en bräda , flisorna blir på undersidan
Tack, typ precis vad jag tänkt göra. Skönt att någon mer tänker lika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.