Vulcan61
Vulcan61
Lambdavärdet är princip samma. 0.035 isover och 0,037 parock
 
Vulcan61
Erik_Hansson skrev:
Ta den som är billigast.. [länk]
Ok är den bättre ? Är bara 10 kvadrat som behövs så blir inte så många kronor i skillnad. Den hade 0.035 också i värde så det är bra
 
Tomture61
Tja , själv valde jag Isover 33 skivor , för att det har bäst isoleringsvärde när det gäller mineralull.
Till mitt garage-bygge:D
 
Blir den ångbromsad/spärrad ordentligt från varma sidan?
Annars kan det vara fördel att använda trä- pappersfiber eller lin i äldre hus.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Jag skulle satsa på stenull. Betydligt trevligare att jobba med än glasfiber. Betydligt mindre stickigt.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
Aldrig stenull, den dammar och ramlar sönder för lätt. Isovers är inte lika stickig som den brukade vara längre och flexar bättre.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Vulcan61
Ok lutat åt ursa eller isovers glasull då. 7 kr i prisskillnad!
 
Jag föredrar den gula glasullen.
Tycker att den ger mindre kli och klåda. Men det kanske är personligt vad man reagerar på.

Med Rockwool blev jag inte av med kliet utan en rejäl bastu, så jag svettades ut alla fibrer.
 
  • Gilla
Timmerknut
  • Laddar…
föredrar stenull. Vår tillbyggnad gjordes med glasull av byggarna och sen tog vi rätt lång tid på oss med taket medan väggarna var plastade. När det var dags att slå igen hade glasullen tryckts ihop och det var tomt överst i väggarna. Har inte sett samma när vi staplat stenull, den är lite hårdare så jag föredrar den numera
 
Den stora skillnaden mellan stenull och glasull är volymvikten som är högre hos stenull. Det kan ha betydelse för väggens värmefördröjande förmåga om isoleringsskiktet är någorlunda tjockt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.