Hej.
Min gammla isolering i krypgrungsbjälklaget har rasat ner på vissa ställen.
Den har bestått av nån form av glasull blandat med spån (huset är från 1920)
Vilken typ av material ska jag ha istället nu? cellplast?
 
jag är ju bara elektriker.. Någon byggare har säkert bättre svar, men jag tror de är bäst med gullfiber eller stenull.
 
P
Isoleringen bör ju egentligen ligga på marken. Detta för att skapa ett varmare och torrare utrymme.

I vårt hus har vi kutterspån (från 60 talet) blandat med kalk och tidigare var det även inproppat glasull i en del av facken. Glassullen hade dragit åt sig en hel del fukt med påväxt som följ. Dessutom hade mössen haft julafton i glassullen, medan kutterspånsfacken var helt rena från både lortar och fågelfrö.

Otroligt nog luktar kutterspånen fortfarande frisk trä. Glassullen som suttit i runda slängar ett år stank så mycket att vi fick luktproblem i bostaden.

Nu är vi i full färd med att isolera grundmuren utifrån och marken inne i krypgrunden. Därefter ryker nog kutterspånen.

Om du bara tänkt lappa och laga på några få ställen kan cellplast typ isodrän/pordrän fungera. Nackdelen med kutterspånen är ju att det inte isolerar så bra och även att kalket kan bidra till att göda hussvamp om den fått fäste.

Hur ser det ut i er krypgrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.