Håller på att bygga ett nytt fritidshus, och håller på med att sätta in vägar, och samtidigt för drar jag för innan påliggande via vprör.

Kruxet är köket, skal inte vara avancerat men en enklare ugn och spishäll från ikea kommer det att bli.

Ugnen => http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152196/
Glaskeramikhäll => http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50182352/

Alltså jag kommer bara förbereda rördragning och placering av uttag. Kommer ej att dra någon el. Jag antar att jag är tvungen att använda 20mm vp rör nu, men behöver jag 2st uttag? bredvid varnadra. hur löser jag detta. Någon norm på höjd på uttagen/uttaget nu?

Sedan får en behörig firma dra elen i uttagen (men det ligger lite långt fram nu, typ nästa år..)
 
När du drar rör drar du el, det är lika behörighetskrävande som allt annat som har med elinstallation att göra. För att du inte ska få problem med att hitta någon elektriker bör du omgående hitta någon som är villig att ta vid där du slutar, det brukar inte vara helt enkelt. Orsaken är bla en ansvarsfråga och att det oftast inte är så "kul" att komma och ta vid efter en "amatör".
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Jag är visserligen utbildad elektriker starkström för sisdär 20år sedan, jag gick ur gymnasiet. och hade nästan behörighet.
och läste vidare, sedan kom annat i vägen i mitt liv.
Så det där med fördragning med rör visst jag inte, att det har något med behörighet att göra.
 
När man går ut ur gymnasiet har man inte "nästan behörighet", och ett litet råd i all välmening. Prata med en elektriker innan du börjar det kommer troligen att både underlätta och förbilliga, det finns många fallgropar som man kan snubbla ner i om man är "amatör" fast allt verka så självklart.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, du kan få problem med att i efterhand hitta en elektriker som vill koppla in det du själv förberett.

etten skrev:
Alltså jag kommer bara förbereda rördragning och placering av uttag. Kommer ej att dra någon el. Jag antar att jag är tvungen att använda 20mm vp rör nu, men behöver jag 2st uttag? bredvid varnadra. hur löser jag detta. Någon norm på höjd på uttagen/uttaget nu?
Vill du ha ryggen fri bör du dra fram två grupper, en trefas 16 A, 2.5 mm² till hällen och en enfas 16 A, 2.5 mm² till ugnen. Jag läser på Ikeas web att de ange både 230 V och 400 V för ugnen, så dra ett 20-rör till ugnen ifall du behöver komplettera.

Oftast räcker det med en grupp som häll och ugn kan dela på. Men detta går inte att utläsa med säkerhet från den information Ikea har på webben.

Två dosor och perilexuttag blir i vilket fall, ev ett perilex och ett schuko. Standardhöjden är 300 mm.
 
elmont skrev:
När man går ut ur gymnasiet har man inte "nästan behörighet", och ett litet råd i all välmening. Prata med en elektriker innan du börjar det kommer troligen att både underlätta och förbilliga, det finns många fallgropar som man kan snubbla ner i om man är "amatör" fast allt verka så självklart.
Okej jag har gått 3årig elkraft på gymnasiet sedan på Teknisk 4-året inriktning imot stark ström, då fick vi göra prov för att kunna få en del av behörigheten. Imitt fall så så skulle jag gå lärling på den tiden sedan för att få behörigheten. Nu har tiden runnit iväg och jag sysslar bara med spänningar upp till 12Volt nu för tiden isället,

Alltså återtill ämnet, jag drar bara VP-rör i vägarna och sätter upp dosor. drar inte en kabel för det får en med behörighet göra...
 
tack för svaret Bo.Siltberg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.