Köpte för 1,5 år sedan en ny insats till min gamla FM Mattson-blandare i köket, då den gamla gick trögt, hackade etc. Den nya har fram till nu gått väldigt mjukt, lätt och fint att öppna, stänga och vrida, men nu går den nya också trögt, hackar.

Vad kan ha hänt? Köpte insatsen på Hornbach och antog att det inte är någon dålig tredjepartskopia.
 
  • Blå och röd keramisk diskblandare, vattenkran komponent, vit plast, metallfjädrar, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
fråga här
[länk]
annars ev reklamera
Tack. De skulle skicka en ny insats.

De föreslog även att kanske själva blandaren kunde ha tagit slut, men den är väl i metall, och det är ju vipparmen i insatsen som går trögt. De föreslog även att för hett vatten kunde skada insatsen eller att diskmedel tagit sig in och tagit bort fettet i insatsen.

Vattnet kan bli hett. Ska jag kanske justera maxtemperaturen?
 
  • Köksbänk med kran, diskmedel, svampar, bestickhållare, glas och en skärbräda. Hushållsdetaljer, vardagsscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Vattnet kan bli hett. Ska jag kanske justera maxtemperaturen?
borde räcka med 50-55 grader som max

edit
det går inte att ställa in tempen på den blandaren
 
Redigerat:
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
T tergo skrev:
borde räcka med 50-55 grader som max

edit
det går inte att ställa in tempen på den blandaren
Det sitter en ring på insatsen som ser ut att vara för just det
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag har en liknande erfarenhet med en tvättställsblandare. Inte samma blandare eller insats, men en FM Mattsson. Den började gå trögt och hackigt efter 1-2 år. Jag bytte insats och det blev bra, men samma sak hände igen efter ungefär lika lång tid. Jag ringde kundtjänst som skickade hit en röris med en ny blandare. Samma sak igen efter motsvarande tid.

Då kan man ju tro att det är ett kvalitetsproblem...men... Jag har en identisk blandare på andra toaletten som fungerat felfritt hela tiden och även köksblandare ur samma serie i köket och tvättstugan som är problemfria. Jag kan inte komma på vad som skulle vara annorlunda på "problemtoaletten".

Ska du prova att sänka vattentemperaturen så är väl det bästa om det går att justera på en blandningsventil efter varmvattenberedaren eller vad du nu värmer med.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Jag har en liknande erfarenhet med en tvättställsblandare. Inte samma blandare eller insats, men en FM Mattsson. Den började gå trögt och hackigt efter 1-2 år. Jag bytte insats och det blev bra, men samma sak hände igen efter ungefär lika lång tid. Jag ringde kundtjänst som skickade hit en röris med en ny blandare. Samma sak igen efter motsvarande tid.

Då kan man ju tro att det är ett kvalitetsproblem...men... Jag har en identisk blandare på andra toaletten som fungerat felfritt hela tiden och även köksblandare ur samma serie i köket och tvättstugan som är problemfria. Jag kan inte komma på vad som skulle vara annorlunda på "problemtoaletten".

Ska du prova att sänka vattentemperaturen så är väl det bästa om det går att justera på en blandningsventil efter varmvattenberedaren eller vad du nu värmer med.
Intressant. Tyvärr är det lägenhetshus, så ingen möjlighet att påverka inkommande temperatur på vattnet. Tror bara jag kan ändra max temperatur på insatsen, men då är det ju försent. I badrummet har jag också en FM Mattson som fortfarande funkar perfekt, mjukt och fint, och då är den ändå 20 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.