Vi har köpt en ny insats/kassett av massivt gjutjärn, utrustad med rost. Det luktar pyton vid första eldningen, har läst att det skall göra det men när slutar det? Är doften farlig om man är gravid? (Har ju läst att man tex inte skall vistas i ett rum nymålat med oljefärg så därav min oro.)

På den gamla insatsen fanns det fästen att sätta fast täckgaller med men det finns inte på denna nya. Hur skall man göra förslagsvis?
 
Ingen?
 
Stickan56
Det slutar att ryka och lukta när all olja från tillverkningen dunstat bort, troligen efter några eldningar. Elda och ventilera ut röken ordentligt.
Hur du skall fästa gallret beror ju på dina förutsättningar. Om du lägger upp bilder så får du säkert förslag.

MVH Stickan
 
Det är ju så kort tid du exponeras så du ska inte vara orolig.
Vad avser du med;
"utrustad med rost"
och
"täckgaller"? Är täckgaller något som du avser sätta runt insatsen som inklädnad? Om så är fallet blev vi rekommenderade att inte göra det då det försämrar luftcirkulationen kring insatsen. Snyggare "kanske", men sämre gällande värmespridning.
 
Stickan56
Jag tror inte en sekund på att ett täckgaller är till men för luftcirkulationen det skall ju vara ett galler.
Det är ju inte någon högre hastighet på luften. Sedan är det ju även en estetisk fråga.
Här är en bild på min spis med galler.

MVH Stickan
 
  • PB190052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders: På tillverkarens hemsida stod det om kaminen " insats/kassett av massivt gjutjärn, utrustad med rost"
På grund utav säkerhetssynpunkt vill vi gärna ha täckgaller runtomkring och även att det ser snyggast ut då det murade kanterna inte är så vackra.

Det var snyggt Stickan56, tror dock inte det går hos oss då den murade väggen är välvd. Men värt att kolla upp! Var har du köpt det?
 
Redigerat:
Stickan56
Ett "Rost" är ett upphöjt galler i botten på spisen som man lägger veden på.

Mitt galler är orginal från Roslagsspisen i gjutjärn ca 15 mm tjockt.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Jag tror inte en sekund på att ett täckgaller är till men för luftcirkulationen det skall ju vara ett galler.
Det är ju inte någon högre hastighet på luften. Sedan är det ju även en estetisk fråga.
Här är en bild på min spis med galler.

MVH Stickan
Vad tror du inte sekund på? Att ett täckgaller försämrar ventilationen? Märkligt då att en stor firma som bara säljer insatser/kaminer inte nappar på en affär för 500-1000:- när de dessutom fick montera insatsen, den stora Keddyn för hörnmontage. Vi tog till och med upp ett hål i murkåpan ovanför för att förbättra cirkulationen, men det är ju inte möjligt i alla spisar.
 
Stickan56
Att man sätter in ett ventilationsgaller för att inte stänga in värmen ovanför spisen är ju brukligt, jag har det i min installation även om det inte syns i bild.

Sedan tror jag inte ett täckgaller spelar någon roll för funktionen. Om jag jämför arean på hålen i mitt galler med arean på utblåset så är skillnaden 6:1.

Varför firman ifråga gjort det valet vet jag ej.

MVH Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 skrev:
Mitt galler är orginal från Roslagsspisen i gjutjärn ca 15 mm tjockt
Du har ingen aning om vart man kan hitta liknande? Letar på nätet men hittar ingenting.
 
Stickan56
Har du kollat med butken/leverantören/Installatören av spisen? Vad är det för fabrikat, modell etc?

MVH Stickan
 
Stickan56
Man skulle kunna försöka att ta omvägen över ett annat fabrikat. Leta reda på en spis med liknande mått och kolla om det finns ett galler till den.
Alternativt om man är lite händig att tillverka själv. Lägger upp en bild på ett snyggt galler som inte borde vara så svårt att få till med standardkomponenter.
Ytterligare alternativ är gå till en smed.

MVH Stickan
 
  • bild034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Nämen vilken pärla, tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.